dissabte, 25 de setembre del 2010

Cova de Chaves, el litigi que no s'acaba

Avui presentem un recull de materials i enllaços sobre aquesta salvatge i prepotent intervenció en la oscense Cova de Chaves i el seu entorn.

Sense negar el seu interès intrínsec, paradigmàtic, que ha mobilitzat sensibilitats arqueològiques, espeleològiques i ecologistes, entendreu que a més a més té per nosaltres un important impacte personal.

Efectivament, des de la primera exploració i topografia que vam fer el 11.04.1966 –juntament amb Mario Folch i Francesca Rue- fins el fatal accident en el proper Solencio de Bastaras el 01.05.1971 on perderen la vida els companys espeleòlegs C.Azcona, R.Coll i A.M.Ferrer, que tot i el temps transcorregut romanen ben vius en el nostre record.

- Fragment de telediari de la Sexta 2'29"
 

- Documental "Chaves la memoria expoliada"

Presentació del documental 5'29"



Documental complert 56'
L'encapçala un curt fragment publicitari que no he pogut eliminar



- Pregunta al Parlament Europeu

Enviat per Pau Pérez de Pedro ( extret de Diario del Altoaragón del 17.09.2010 )

"Francisco Sosa Wagner, eurodiputado de Unión Progreso y Democracia (UPyD), ha presentado una pregunta escrita en el Parlamento Europeo en relación a la destrucción del yacimiento neolítico de la Cueva de Chaves, situada en el coto de Bastarás (en el municipio de Casbas de Huesca). En concreto, pregunta "qué medidas considera oportunas tomar la Comisión para velar por el cumplimiento del derecho comunitario".

En la pregunta, el eurodiputado señala que en el año 2009, se llevaron a cabo unas actividades de excavación y desmonte por parte de la empresa Coto Minero Cantábrico en la zona de la cueva de Chaves que ocasionaron la destrucción de gran parte de la cueva, donde se encontraban los yacimientos pre históricos. Esta acción -asegura- no fue autorizada por ninguna administración.

Recuerda que la cueva de Chaves está situada dentro del Parque Natural de la Sierra y los Cañones de Guara, lugar integrado en la Red Natura 2000 de la UE y protegido por la Directiva 92/43/CEE sobre la conservación de los hábitats naturales y de la fauna y flora silvestres (Directiva Hábitat). Añade que tanto esta Directiva como la 2001/42/CE relativa a la evaluación de los efectos de determinados planes y programas en el medio ambiente establecen el requisito de realizar una Evaluación de Impacto Ambiental sobre el posible daño ambiental, patrimonial y cultural que la adopción de un plan puede significar. "En el caso del Parque de Guara -prosigue- no se han cumplido las exigencias marcadas en la citada normativa, ya que no se realizó con anterioridad ninguna Evaluación de Impacto Ambiental sobre las posibles consecuencias de las actividades mineras sobre este lugar, de gran importancia cultural según la comunidad científica, ni sobre el impacto acumulativo y general de las actividades mineras sobre un lugar integrado en la Red Natura 2000 y protegido por la Directiva Hábitat". Por ello, formula la citada pregunta."


Josep Pastor m’envia els següents enllaços:
http://www.diagonalperiodico.net/aragon/La-valla-que-no-se-dejaba-cortar.html
http://www.heraldo.es/noticias/aragon/huesca/medio_ambiente_quiere_cerrar_coto_caza_bastaras_tras_destruccion_chaves.html
http://www.eljusticiadearagon.com/gestor/ficheros/_n002793_200700013.pdf


Articles anteriors a l'Espeleobloc sobre l'espoli:

Chaves, la memòria espoliada 23 set. 2009
Destrucció de la Cova de Chaves 16 jul. 2009
Manifestació Cueva de Chaves 04 maig 2009
Cova de Chaves, el que era i ja no és 30 abr. 2009

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Us animem a fer observacions per explicar, il·lustrar, o criticar el contingut d'aquest article. Moltes gràcies per la vostre col·laboració.

Circumstancialment aquesta opció resta suspesa.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.