dijous, 3 d’octubre del 2013

La cova de Zugarramurdi

La recent estrena de la pel·licula d’Alex de la IglesiaLas brujas de Zugarramurdi” torna a posar de manifest l’atractiu d’aquesta cavitat Navarresa i la diversitat d'usos que té seva amplia galeria. Es clar que a part de ser un interessant fenomen natural com a cova túnel, l’empremta de la seva història de bruixes i la terrorifica acció de la inquisició que el 1610 va processar per bruixeria una trentena dels habitants del proper poble de Zugarragamurdi, la majoria dones, als que va torturar i finalment onze ajusticiats a mort en la foguera (cinc en efígie, per tal que ja havien mort per tortures a la presó).

"Antes de la Navidad de 1608, una joven, María de Ximildegui, regresó al pueblo luego de haber pasado un tiempo en una localidad francesa. Contó que allí se convertía en bruja y volaba con la ayuda del diablo para asistir a los aquelarres, cosa que también hacía en Zugarramurdi antes de marcharse. A su relato, agregó nombres de algunos habitantes del pueblo que participaban de esos encuentros. Esto fue el disparador para que corrieran muchas versiones de los sucesos entre la población de la comarca, por lo cual inmediatamente se involucró la Iglesia. La histeria colectiva llevó a peleas entre los vecinos y la persecución y segregación hacia los nombrados por Ximilgegui. Algunos, bajo amenazas, terminaron admitiendo su condición de brujos.
El tribunal de la Inquisición de Logroño se enteró de estos hechos que se hicieron públicos, y los inquisidores Alonso Becerra Holguín y Juan Valle Alvarado tomaron cartas en el asunto. Más tarde se les sumaría un tercer sacerdote: Alonso de Salazar Frías. Al comenzar el siguiente año, ordenaron la detención de cuatro mujeres señaladas por testigos: Estevanía de Navarcorena, Juana de Telechea, María de Jureteguía y María Pérez de Barrenechea, acusadas de participar de aquelarres y cometer asesinatos para contar con el beneplácito del diablo. Días después, fueron detenidos los vecinos Miguel de Goiburu, Juanes de Sansín, Graciana de Barrenechea, Juanes de Goiburu y María y Estevanía de Yriarte con similares acusaciones. Algunos de ellos murieron por enfermedades contraídas en la prisión.
Las confesiones que obtuvieron en Zugarramurdi después de cientos de entrevistas, llegaban al ridículo: reuniones de brujos con la presencia del demonio en las cuevas, orgías en presencia de niños, asesinatos, provocar tempestades en el mar, maleficios contra campos, animales y personas, y hasta dijeron que se copulaba con el diablo.
El inquisidor Alonso de Salazar votó en disidencia, pero aun así se realizó el Auto de Fe el 6 de noviembre de 1610. Hasta el día 8 de ese mes, se concentraron en Logroño más de 20.000 curiosos arribados de pueblos vecinos. La condena fue la hoguera, y aun ante la promesa de salvar sus vidas si se confesaban culpables del ‘delito’ de brujería, los presos mantuvieron firme su declaración de inocencia. Tres días más tarde, fueron quemados en la hoguera Domingo de Subildegui, Graciana Xarra, Petri de Juangorena, María de Echatute, María de Arburu y María Baztán de la Borda. Por otros cinco que habían muerto en la cárcel, fueron quemadas efigies representativas, y a seis más se condenaron a cadena perpetua."

Trobada i lliurament de premis de Turisme (2010)

Concert de Crystal Fighters (2013)



Pel·licula Las Brujas de Zugarramurdi d'Alex de la Iglesia (2013)


4 comentaris:

  1. sabeu que el folleto que donat a la entrada de la cova esta en catala (felicitats)
    pau

    ResponElimina
  2. Si, en alguns llocs turistics, pero molt pocs, fa molts anys també vaig trobar (no recordo el nom del castell, a Navarra) que el flyer estaba en català (entre altres idiomes). Vaig preguntar per curiositat, ja que hem va sobtar, i també per agraïr-les el gest, i hem van dir que era perque havien fet un estudi de la procedencia de la gent que visitiva el castell, i resulta que en segon lloc estaven els catalans. De fet es logic i es el que se estudia en Marketing. La pregunta es: perque en la resta de Espanya sabent aquesta circustancia, no se els acudeix ni per casualitat posar res en català?

    ResponElimina
  3. Nosaltres vàrem fer la visita al juny i la noia que estava a l’entrada ens va parlar en català, per que l’estava estudiant i volia practicar-lo.
    També hi havia un valència dient que el català i el valencià son idiomes diferents. (es clar com el lapao)

    ResponElimina
  4. La vaig visitar aquest setembre del 2013 i corroboro els panfletus en català i la noia de l'entrada parlant en català.
    Haig de dir que vaig trobar a faltar una explicació o informació sobre la formació de la cova que de ben segur està estudiada.
    Crec que és una llàstima que en molts casos de visites a coves, com aquest, no es tinguin en compte els fets científics que han portat a una formació natural d'aquest tipus.

    Tomàs

    ResponElimina

Us animem a fer observacions per explicar, il·lustrar, o criticar el contingut d'aquest article. Moltes gràcies per la vostre col·laboració.

Circumstancialment aquesta opció resta suspesa.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.