diumenge, 8 de març del 2009

Jabier Les i la Fotografia Subterrània

En el nostre post del 17.11.2008 anunciàvem la imminent publicació del llibre “La Fotografia Subterránea” d’en Jabier Les. Avui gràcies a president de la FCE Hilari Moreno que ens ha subministrat un exemplar, podem completar la recensió d’aquest llibre i presentar-vos algunes imatges.

Després d’una primera part dedicada als conceptes bàsics i al material, entra de ple en la pràctica fotogràfica sota terra amb tres apartats interessants, la foto d’acció, la foto de proximitat (macro) i la fotografia de grans volums.

Dedica altres capítols a la foto 3D, la composició fotogràfica i els problemes específics.
Dins dels apartats finals de conclusions, glossari i bibliografia, s’inclou l’anàlisi de 15 composicions a doble pàgina, on es mostren les fotografies obtingudes i és comenten les característiques de la presa, diafragma, velocitat i posicionament dels flash utilitzats.


Certament en Jabier Les fa gala de la seva professionalitat escollint materials i tècniques que garanteixen la màxima qualitat. Probablement el cost del material recomanat, la recerca per aconseguir la composició òptima, i la disponibilitat d’ajudants i temps suficient per realitzar les fotografies estan fora de l’abast de la majoria d’espeleòlegs que alhora que exploren fan fotos, dirigint-se preferentment als que penetren sota terra amb l’objectiu exclusiu de retratar els paisatges subterranis. Amb tot l’obra conté suggeriments i reflexions presentades amb profusió d’il·lustracions que de ben segur ajudarà a millorar les realitzacions de tothom.

Es tracta d’una obra interessant, impresa a tot color i maquetada per l'especialitzat Estudi Toni Inglés i editada per la Federación Española de Espeleologia.

Us adjuntem una entrevista al autor publicada a Enkanterri i matitzacions del seu autor, en la que declara “Yo uso las cámaras digitales para hacer fotografias de muestra y saber cómo tengo colocados todos los elementos. Cuando ya estoy seguro de su ubicación, cojo la càmara analógica y hago las fotos”







“Ha salido un reportajillo de mis trabajos en el períodico DEIA de Bizkaia (enkarterri16), si bien en principio la entrevista se desarrollo con soltura, veo que hay conceptos que no llegué a transmitir bien como el concepto de las cuevas de lava, porque en el reportaje parece que no son cuevas como lo expresa el escritor. Otro concepto más normal es que los nombres en euskera de las cavidades como Arrikrutz (escrito en el artículo como Harrikrutz) y Mendukilo en Navarra (escrito en el artículo como Menduquillo) no los hayan comprobado, fallo mío por haberme confiado, ya que por norma general suelo pedir que me manden los textos para repasarlos, pero al grabar con una grabadora los comentarios me confié. También tengo que hacer una corrección ya que no es la tercera expedición a la Isla de pascua que organizamos si no la cuarta, 2005, 2007, 2008 y ahora 2009 y con mucho esfuerzo. Si bien me gusta la forma del artículo hablando de mi labor como fotógrafo, no estoy de acuerdo con el encabezamiento en el que destaca que he recorrido las principales cavidades del planeta, porque ni mucho menos he recorrido los 5 continentes y pienso que he estado en pocos países por densidad de cavidades mundiales, ya me gustaría a mi.”

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Us animem a fer observacions per explicar, il·lustrar, o criticar el contingut d'aquest article. Moltes gràcies per la vostre col·laboració.

Circumstancialment aquesta opció resta suspesa.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.