dissabte, 5 d’abril del 2008
espeleo? diversions!
En els meus temps de joventut ens apropàvem amb respecte i potser un cert temor a un medi potencialment perillós, contràriament ara trobem exemples d'activitats de mera diversió.
Els salts base amb paracaigudes a grans pous és un clar exemple on el medi natural no importa, el que interessa és la “proesa” esportiva. En aquest post us presento dos exemples particulars de diversions espeleològiques.
Un exercici de Mountain-Bike espeleo.
Perovo-speleo russian team video
Joc de cordes a la Basilica
Ral·li "espeleo" a Bruseles el 09.04.2005 per Patboa
De riure segur que riurem, però fins on anirem a parar?
divendres, 4 d’abril del 2008
dijous, 3 d’abril del 2008
Trobada d'espeleòlegs 2008

organitzada per l'Espeleo Grup Anoia del CECI
DISSABTE, 12-4-2008
8 h.SORTIDA A LA BALMA DE CAN SOLÀ
Al Bruc. La sortida es farà en cotxes des del local de l’EGAN. Sortida apte per a tots els interessats i sense necessitat de material d’espeleo.
11 h.PRESENTACIÓ DE LA TROBADA
A càrrec del President de la F.C.E. i del President de l’EGAN.
De 11 h 30’ a 14 h.EXPOSICIÓ DE LES CAMPANYES ESPELEOLÒGIQUES DEL 2007
Parts dels diferents grups espeleològics que han fet campanyes i les han presentat a la FCE exposaran els seus treballs (Invitació cursada al GES de Terrassa, SIE Àliga, GREC les Corts, Grup de Rubí, SIS de Terrassa, GIEG de Granollers, GE Badalona, EC L’Hospitalet, EC Gràcia; EC Sabadell, EDES de Manresa, ACE de Mataró i ERE del CEC)
De 14 h 15’ a 15 h 30’DINAR DE GERMANOR AL RESTAURANT GERO’S D’IGUALADA
Menú de 16 € a triar entre 4 plats de 1er., 4 plats de 2on, 4 de postres, pa, aigua i vi i cafè tot inclòs (es prega poseu-vos en contacte amb l’Antoni de l’EGAN al tl. 679329603 per fer reserva i triar els plats abans del 4-4-08 –el menú s’enviarà per fax o Correu E. prèvia sol·licitud-).
16 h.SORTIDES ALTERNATIVES A:
COVA DE RONDES (Cova tectònica de 552 m. Situada a La Llacuna).
COVES DE CASTELLOLÍ (de 450 m. Amb gateres laberíntiques)
COVES DEL MAMUT (Coves travertines de 537 m. A Cabrera d’Anoia)
COVA SENSADA (Cova tectònica amb rat penats de 200 m. A Orpí)
AVENC DE BEUMALA (Avenc tectònic de -60 m. A La Llacuna)
AVENC D’ANCOSA (Engolidor de -32 m. A La Llacuna –Ancosa-)
BARRANC DEL SALT DEL CARGOL (Canaletes)
ESTRETS DE CAN VIRELLA (Orpí-Carme)
Per coordinació i informació de les diferents sortides poseu-vos en contacte amb Antoni de l’EGAN al tl.679329603 o amb l’EGAN en el dinar de germanor.
De 11 h. a 14 h. i de 19 h. a 21 h. A LA SALA D’EXPOSICIONS DEL 1er. PIS DEL MUSEU COMARCAL
Estands dels diferents clubs d’espeleologia i empreses afins amb venda de revistes, llibres i material vari.
Exposicions i projeccions relacionades amb l’espeleologia i la natura.
Cova “artificial” apta per a tots els públics (especialment infantil).
DIUMENGE, 13-4-2008
8 h.SORTIDA A LA FOU DE TOUS
A Sant Martí de Tous. La sortida es farà en cotxes des del local de l’EGAN. Sortida apte per a tots els interessats i sense necessitat de material d’espeleo.
De 11 h a 14 h. Pel·lícula basada en el llibre de GRANS COVES I AVENCS DE LA MEDITERRANIA
Exposició i comentaris a càrrec de Víctor Ferrer
El Conflent subterrani: LES COVES DE FULLÀ – CANALETES
Joan Borràs presentarà el llibre i un audiovisual sobre aquestes coves de la Catalunya Nord
Llibre/CD de INICIACIÓ A L’ESPELEOLOGIA de la ESCOLA CATALANA D’ESPELEOLOGIA
Presentació del nou treball de l’ECE a càrrec de Jordi Pascual i Jordi Cervera
Entrega dels PREMIS NORBERT FONT I SAGUÉ i clausura de la Trobada
Amb la presència del Regidor d’Esports d’Igualada, Sr. Josep Torres, del President de la FCE Sr. Hilari Moreno i del President de l’EGAN Sr. Joan Astasio.
De 14 h a 15 h 30’.DINAR DE CLOENDA AL RESTAURANT ROBIN DE STA. MARGARIDA DE MONTBUI
Menú de 23 € a triar entre 2 plats de 1er., 2 plats de 2on., postres, bodega, cava, refrescs, aigua, cafès i licors tot inclòs (es prega poseu-vos en contacte amb l’Antoni de l’EGAN al tl. 679329603 per fer la reserva i triar els plats abans del 4-4-08 –el menú s’enviarà per fax o Correu E. prèvia sol·licitud-)
16 h.MATEIXES SORTIDES ALTERNATIVES QUE DISSABTE.
De 11 h. a 14 h. i de 19 h. a 21 h. A LA SALA D’EXPOSICIONS DEL 1er. PIS DEL MUSEU COMARCAL
Estands dels diferents clubs d’espeleologia i empreses afins amb venda de revistes, llibres i material vari.
Exposicions i projeccions relacionades amb l’espeleologia i la natura.
Cova “artificial” apta per a tots els públics (especialment infantil).

dimecres, 2 d’abril del 2008
Avenc Jordi Verdiel
dimarts, 1 d’abril del 2008
Dr. Joaquim Mateu
Dins les diferents categories, el premi al "Reconocimiento de Investigación Subterránea" va ser concedit al Dr. Joaquim Mateu Sanpere, ben conegut dins dels ambients entomològics i arqueològics per la seva llarga i intensa labor d´investigació arreu del mon.
A més de visites curtes a d´altres països, ha estat realitzant expedicions i estades de treball, entre altres, a França, Perú, Sàhara Espanyol, Guinea Espanyola, Veneçuela, Marroc Francès, Sàhara Francès, Algèria, Portugal, Tunísia.

-S´inicia l´any 1946 com a becari del CSIC de Madrid, però treballant destacat al Museu de Zoologia de Barcelona.
-A partir de l´1 de gener de l´any 1949, seguint com a becari del CSIC se´n va a treballar a l´Instituto de Aclimatación de Almeria.
-L´any 1956 es trasllada a París, al C.N.R.S. treballant en diferents estaments fins 1987.
Prenent el té a Beni Abbes, Algeria 1951
-El 1987 torna al mateix institut d´Almeria i s´hi esta fins el 1997, any en que es retira a viure a Barcelona, el seu lloc actual de residència.
- Des del seu primer article, l´any 1942, poseeix una extensa bibliografia amb quasi 300 treballs, 20 d´ells d´arqueologia.

El Dr. J. Mateu a la Cueva de las Campanas, Granada 1988
El Dr Joaquim Mateu a la taula de treball de casa seva. Any 2005
És per això que s´insereix l´article aparegut al nº 2 (2007) de la revista Monografías Bioespeleológicas editat pel mateix grup de Villacarrillo amb l´autoria de l´Oleguer Escolà i que ens dona una molt més extensa visió de la seva eminent trajectòria.
El Dr. J. Mateu i el Floren Fadrique
a la biblioteca del Museu de Ciències Naturals
–Zoologia- de Barcelona. Any 2007




dilluns, 31 de març del 2008
Conglomerats i rascler
Els primers estudiosos del carst conglomeratic català, ja manifestaren que les clàssiques formes exocarstiques de rasclers i depressions tancades,etc., no es desenvolupaven en aquests materials.
L'explicació d'aquesta absència és podia justificar per la gran quantitat de materials insolubles que contenia la roca mare, que en lliberar-los la dissolució, creaven mantells derrubials en lloc dels rasclers que s'originen en roques de litologies uniformes.
Contrariament en els conglomerats del relleu italià del Montello, on els anys 80 vàrem tenir l'oportunitat d'explorar diverses cavitats (Busa de Castel Sototerra, Tavaran Grando, Lungo..) aquestes formes superficials tenen un gran desenvolupament i sovint les cavitats més importants són engolidors actius que col·lecten els rierols que circulen dins de enormes depressions.
Desprès hem tingut oportunitat d'analitzar altres relleus conglomeratics amb grans dolines, engolidors i rasclers. La conclusió evident era que en climes de major pluviositat i/o litologies mès calcàries si que és desenvolupen aquestes formes.
Ahir, en una excursió amb els Amics dels Parcs Naturals de la Diputació Barcelona, a la bergadana ermita de Sant Quirze de Pedret vàrem poder observar aquestes desenvolupades formes de dissolució.
El paisatge local de Pedret està constituït per una successió de conglomerats, gresos i lutites, amb la gran empremta geomorfològica del proper riu Llobregat.

Punt 1.- UTM 407798 4662522 (595m alt.)

d'aquest conglomerat sintectònic, gairebè bretxós.