dijous, 24 de juliol del 2008

Iniciació a l'Espeleologia

La nostra federació, la FCE ha publicat aquest Manual, en format llibre de 111 pàgines, coordinat per en Jordi Cervera, amb la finalitat d'ésser d'utilitat per als cursets d'iniciació.

Havia rebut comentaris molt crítics d'una prepublicació inicial, que va aturar la distribució mentre es procedia a la seva correcció.

Finalment sembla que he aconseguit la versió considerada distribuïble que duu la numeració J.C.G. versió 2.8 que me l'han venut al preu de 16 euros.

D'entrada cal agrair el treball benevolament realitzat, l'esforç inversor en una impressió a tot color i l'edició en català que és l'atribut que més falta ens feia.

M'agradaria destacar només els aspectes positius, però en una publicacó d'aquesta naturalesa, “una obra cabdal” segons podem llegir en el seu pròleg, que no és que compti amb el suport de l'escola, sinó que ha estat realitzada per la pròpia ECE i que per això deuria d'ésser una obra del màxim nivell, no ens podem permetre el conformisme d'acceptar com a bo un producte no ho és.

Malauradament ja he sentit masses vegades, referint-se a la nostra Federació, “és él que hi ha” i voldria que cada cop més, ens preguntem “i jo en que els puc ajudar”.

Per això, perquè no ens ofeguem en un fals cofoisme, destacaré alguns aspectes que no m'han agradat:

  • No hem resulta creïble que hagi rebut el suport necessari de l'equip docent de l'escola, ja que hem consta que té qualitat suficient per oferir un millor resultat. Si no és obra de l'equip fora millor que no hi figurés. Per cert, hem canviat el nom de l'Escola Catalana d'Espeleologia? Veig de sota el nom de la Federació, apareix Escola de la Federació Catalana d'Espeleologia. Son dues escoles diferents?

  • Ha estat una oportunitat perduda ja que no recull una visió actual, . En conjunt em sembla un manual de fa vint anys, amb alguns pegats de modernització puntual, i evidentment de menor qualitat que els manuals d'espeleologia en castellà que podem trobar a les llibreries.

  • Tampoc no hem aconseguit fer un manual “adaptat” amb referències a la nostra realitat. És molt genèric i sense exemples locals clarament identificats, que ajudin al lector a valorar el propi patrimoni.

  • Tot i que se li atribueix un gran valor didàctic, no hi veig un esforç pedagògic. L'ensenyament és un procés ordenat, seqüencial, progressiu i participatiu. Concentrar-se en l'essencial, renunciar a l'enciclopedisme que converteix el text en una mena de catàleg o diccionari hagués estat molt millor.

  • També sembla evident que ens hem estalviat el cost d'una bona maquetació professional.
    Fer constar l'autoria de les fotos d'una manera poc discreta, inclusiu algunes sospitosament similars a les difoses per d'altres autors (p.ex: Fontestorbes), es lleig. Els gràfics de l'apartat de topografia amb l'empremta característica d'Albert Martínez han estat deficientment escanejats i no citen la seva procedència (ni a la bibliografia apareix el modèlic llibre de Topografia Subterrània de l'Albert publicat per la pròpia FCE).

Deixo aquí els comentaris sobre les mancances, sobre el que s'ha fet.

Respecte al que podem fer, al “en que podem ajudar”: Mentre esperem que si es fa una nova edició s'aprofiti per corregir deficiències, jo m'ofereix-ho a participar.

I faig una crida per tal que tothom col·labori, de manera que les produccions de l'Escola Catalana d'Espeleologia si no poden tenir la més alta qualitat, com a mínim no ens avergonyeixin, i si no hi ha (potser circumstancialment), possibilitats de fer un producte adequat, soc de l'opinió que fora millor no fer-ho.

1 comentari:

  1. els totils del foro speleocat os deixan una dedicatoria http://groups.msn.com/SpeleoCat/varios.msnw?action=get_message&mview=1&ID_Message=377.
    la veritat es que ja comencen a fer riure

    ResponElimina

Us animem a fer observacions per explicar, il·lustrar, o criticar el contingut d'aquest article. Moltes gràcies per la vostre col·laboració.

Circumstancialment aquesta opció resta suspesa.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.