divendres, 5 de maig del 2017

Coves dels Nerets (2).

...segueix de l'apunt d'ahir...

El carst dels Nerets
Son un petit grup fenomens de modestes dimensions, però sempre les he trobat força interessants des d’un punt de vista morfològic. Des de la primera visita amb la SIE el 1964 (malauradament tal com resta patent per una generosa pintada a l’interior) he tornat diverses vegades per a mostrar-les als amics.

La darrera fou el passat 23.03.2017 i vam anar a fer-hi una darrera visita fotogràfica per bastir aquestes notes; l’equip d’aquest Espeleodijous era format per : Dolors Boter, Jaume Julià, Jordi Perera, Toni Robert, Rafel Solanas i "Víctor".

He considerat apropiat utilitzar també algunes fotos de visites anteriors, especialment les que conservo en format digital.  No disposo de la relació complerta de participants d’aquestes sortides dels anys 2004 i 2007, però es veuen clarament els amics de la SIE: Pere Cantons, Montse Roca, Juli Serrano i  Xavier Thomas.

Situació i accés
En les diverses ocasions ens hem apropat per diversos itineraris, el més directe però complicat sense permís és per damunt de la mateixa presa i les comportes que ens situen a la part superior de la plataforma; també arribem al mateix lloc amb vehicle remuntant per un dels carrers del poblat dels Nerets. Peró en aquesta ocasió vam anar-hi pel camí inferior tal com s'indica en la corresponent fitxa de l'Espeleoíndex.

"En el km. 58,900 C-1412b /C.74 (Isona a Tremp) s'ha de prendre un desviament a la dreta senyalitzat 'Central FECSA – Nerets'. Als pocs metres d'entrar i abans de creuar el canal de Gavet, cal desviar-se a l'esquerra per seguir per la pista que porta a les Ínsules, creuar dos ponts i deixar a l'esquerra la pista que seguíem cap a les Ínsules i continuar a la dreta fins al final, on trobarem una construcció moderna voltada per camps. Caldrà resseguir-los en direcció NE fins al cap del camp on un corriol ens porta a un rierol que cal seguir per l'esquerra fins a superar uns blocs, inici de la plataforma on es troba el conjunt d'esquerdes dels Nerets."

Aproximació amb vehicle, traçat dels del pont del riu segons GPS d'en Jordi Pererea
Camí a peu remuntant fins la plataforma, segons GPS d'en Jordi Perera.

El pseudorascler
Les esquerdes de la plataforma, essencialment paral·leles al cingle, parteixen des de la mateixa comporta, per on s'alliberen una part important de les aigües sobrants.
Aquest tram de la plataforma utilitzada pel sobreeixidor, ha estat formigonada amb l'intent de deturar l'eixamplament de les esquerdes, i per aïllar de les de major magnitud s'ha creat un mur de contenció per tal de desviar les aigües de desguàs i desviar-les cap el llit de riu.
Traspassat el mur les esquerdes continuen desenvolupant-se i creant una multitud de forats mes o menys penetrables.
...segueix en l'apunt de demà...