dimarts, 13 de gener del 2015

Avenc de l’Espadella a Tivissa (1)

Comencem l’any amb la visita a aquest avenc que des fa moltíssim temps, teníem ganes d’anar-hi
La informació i coordenades que trobem a Espeleoíndex  son correctes, però diu l’aproximació es complicada per la quantitat de vegetació acumulada, però trobem un apunt  al  wikiloc amb informació mes recent  i amb l’anotació de que el camí està en mes bon estat, així es que no ens cal més, i decidim fer l’avenc.

Situació
Entrant al poble de Tivissa, trobem enseguida un cartell que assenyala la Serra de l’Almós, i passant per sota la carretera, enfilem el camí que ens hi porta.  Tot just a l’entrada del poble trenquem a la dreta en direcció al Mas d’Alerany, una fabulosa masia actualment de turisme rural i que voltant-la per la dreta continuem fins a trobar-nos els senyals del GR-7 i PRC 182 , enfilem un camí que ara mateix està en procés de neteja i deixem a l'esquerra  una esplanada. Voltem la Roca de Torra i una mica més endavant creuem la riera.

Podem deixar el cotxe en aquest punt, tot avisant que es preferible anar amb 4x4 o similar.
Avancen uns pocs metres més pel camí i trobem una fita a mà esquerra que ens fa baixar per un corriol fins a la riera i tot creuant, enfilen per l’altra banda.
A partir d’aquí pràcticament tot el corriol es de pujada i es va endevinant  per a on està mes fressat.
Hem de dir que hem trobat algunes fites en lloc molt estratègics que ens han ajudat moltíssim a progressar, i nosaltres hem deixat algunes més, que esperem siguin d’ajut  a qui hi vulgui anar.
Després de poc mes d’una hora de caminada bastant fatigosa, arribem a la boca de l’avenc, agraint com mai la fiabilitat de les coordenades, ja que es un lloc que, tot i que hi ha bancals i terrasses que ens diuen que aquí va estar molt conreat, avui dia, està totalment abandonat i la vegetació ha crescut salvatgement.

Montserrat, A. (1979).- 'Sobre algunes cavitats de les comarques del Baix Camp i Priorat (2). Espeleòleg (29): 580-598. ERE-CEC. Barcelona.
La cavitat
La boca de l’avenc s’obre uns 20 mts. per damunt del vessant dret de la riera, en mig de bancals i al costat d’un pi que utilitzem com a primer punt d’assegurança per lligar la corda.

Text i imatges:
Montse Roca i Juli Serrano

...segueix en l'apunt de demà...