Però, i si ens movem encara una mica mes
lluny?. Doncs allà on anem, a qualsevol continent, tindrem ocasions sobrades
per sorprendre'ns admirant les manifestacions artístiques de grups ètnics
desapareguts fa segles, que ens han deixat testimonis de la seva existència
esculpits o pintats a la roca, dins de coves, a les parets d’abrics o a milers
de jaciments exteriors.
Aquí us presento una petita mostra d'alguns
d’aquests indrets que mes m'ha agradat recórrer. Avui comencem amb la Patagonia,
el Carib i Botswana, amb exemples
situats en balmes, cavitats subterrànies i a l'exterior, respectivament. I
potser un altre dia podríem parlar de diferents arxipèlags de la Polinèsia,
d’Amèrica del nord o d’altres recons magnífics del mon, on espeleo, arqueologia
i geografia es combinen en un còctel apassionant.....
Cueva de Las Manos (Cañadón del Río Pinturas,
Argentina)
El vehicle amb que travessàvem tota Patagonia
per fer trekking durant un mes a diverses serralades de Xile i Argentina havia
patit una averia que ens havia fet perdre mig dia. Calia renunciar a una petita
part de l’itinerari programat i devíem escollir entre una glacera
intranscendent o una curta passejada pel Cañadón del Río Pinturas.... Tothom
volia glaç i jo vaig haver de fer servir
totes les meves arts diabòliques per convèncer-los del contrari. “Una glacera
mes? Perquè?, si aviat arribarem al Perito Moreno i ja ens sobrarà temps per
endinsar-nos en diferents branques del “Hielo patagónico?". En canvi, la “Cueva
de las Manos” és un lloc de primer ordre mundial que no podem perdre'ns.....!”
Hores mes tard, jo era feliç afanyant-me per
fer fotos d'algunes de les mes de 2.000 mans aerografiades, mentre la resta de
companys excursionistes s’avorrien com paparres sense gos i em maleïen els
ossos a l'ombra del "Cañadón".......
La Cueva de las Manos mes que una cova es
realment un seguit de balmes a les parets d'un gran canó sec, declarades
Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO per la gran bellesa i extraordinària
abundància de les seves representacions pictòriques. El motiu mes present son
les mans, evidentment, però també hi ha escenes de caça amb molts exemplars de
guanacs i símbols geomètrics de significació desconeguda. El conjunt te un gran
atractiu estètic per la seva policromia i composició artística, i ajuda als
especialistes a tractar de interpretar la cosmovisió i les inquietuds d'aquests
primitius americans.
Aquests importants panels de pintures han
estat datats amb una antiguitat de 9.300 anys BP. Acostumats a les dates de
l’ordre de 40.000 anys que s’acostumen a considerar per l’art paleolític
europeu (i fins i tot 400 o 500.000 pels primers utensilis dels
pre-neandertals, que poden considerar-se protoartístics), aquesta xifra ens pot
semblar irrellevant però, a mes de ser una de les mes antigues de Sud-amèrica,
te una gran transcendència.
Fins no fa gaires anys (finals del segle XX)
s'atribuïa el primer poblament humà del continent americà a un episodi glacial
que va permetre creuar a peu des de Siberia cap a Alaska i donar inici a una
llarga migració en sentit nord a sud que ens ha deixat com a testimonis mes
antics les puntes de fletxa de l’anomenada cultura “clovis”, trobades per
primer cop a Clovis (New Mèxic, USA) i que es remunten a només 10.900 a 11.500
anys BP. L’existència dels artistes del Río Pinturas, juntament amb datacions
fetes en altres jaciments al sud del continent i evidències
paleoantropològiques, permeten parlar d'una ocupació humana primerenca anterior
als 14.000 o fins i tot 16.000 BP i ens acosten mes a les teories actuals d’un
hipotètic poblament americà arcaic, mes de 40 segles anterior al atribuït als
autors dels artefactes “clovis”.
Carst de los Haitises (República Dominicana)
"Cuidado no toquen algunas de las paredes:
pueden mancharse con pintura fresca". Frase malintencionada que a mes d'un
se l'hi acudeix quan veu algunes de les pictografies precolombines d'aquestes
coves del carst de los Haitises, a la costa nord de la illa Española, amb unes
tipologies molt particulars que ens recorden dibuixos infantils actuals.
Primer de tot havíem visitat diferents
cavitats a les muntanyes del sector mes oriental de la illa, totes amb
interessants manifestacions artístiques rupestres, com la Cueva de Berna,
centre cerimonial taino amb mes de 300 petroglifs i pintures. Desprès havíem
recorregut el riu subterrani de vuit kilòmetres de Fun-Fun, la cova mes llarga
de la República Dominicana. Es troba dins d'una propietat privada que gestiona
visites d'espeleo-aventura molt populars entre els turistes. Però el
propietari, un espanyol emprenedor, un cop ens identifiquem com espeleòlegs ens
permet fer una exploració lliure i fins i tot ens deixa de franc un parell de
cavalls per fer la curta aproximació des de on ens deixa el nostre cotxe de
lloguer fins a la cova.
I ara ens tocava Haitises, un carst
caracteritzat a la seva superfície per l’abundància de "Mogotes", els
relleus típics de la topografia càrstica de la zona intertropical. Un bon
exemple de paisatge càrstic on els especialistes han identificat formes
clàssiques del tipus Kegelkarst, Kuppenkarst i Turmkarst, en transició evolutiva
desenvolupada en funció de l'evolució Plioquaternària. D'aquesta forma, amb
l'exploració d'una cavitat activa, la contemplació d'un peculiar art rupestre i
la visita d'un carst amb morfologies tropicals molt didàctiques, cobríem les
nostres necessitats espeleològiques.
Una part d'aquest carst, corresponent a
períodes glacials amb el nivell de la mar mes baix, es troba ara sota les
aigües de la Badia de Samaná i els seus mogotes apareixen com petits illots o “cayos”,
que sobresurten del mar i recorden altres escenaris amb turons residuals del
carst tropical inundats, com els famosos de Ha Long a Vietnam o Guilin a la
Xina.
El guia que contractàrem es deia Juan Julio
Rodríguez, però ens va dir amb orgull "Me llaman Moctezuma..... porqué una
vez crucé a nado la bahía de Samaná"..... (no ho heu entès, oi? Doncs,
nosaltres.... tampoc). Moctezuma (el guia, no l'emperador asteca), apart d’un
bon nedador deia ser també un gran coneixedor dels Haitises. Ell ens va
orientar per poder desembarcar en alguns dels illots i visitar unes quantes
coves. Pictografies abundants i precioses als vestíbuls i els grans volums,
clàssics del carst tropical, als interiors. Però la millor informació sobre
l’art parietal dominicà la varem trobar en l'excel·lent llibre "El Arte en
la Penumbra", escrit per un antic company amb qui jo havia fet espeleo a
"Industriales" de Madrid els anys 1977-78, Adolfo López Belando, que
ara es un prestigiós Acadèmic de Ciències a la República Dominicana,
col·laborador expert de la UNESCO i un especialista reconegut internacionalment
en l'art rupestre de l'illa. Gracies al seu llibre vam poder comprovar que, en
efecte, els fascinants petroglifs i pintures amb dissenys d'aparença infantil,
eren realment autèntics i la seva antiguitat es remunta a uns 6.000 anys.
Les pintures rupestres d’Haitises i d’altres
recons de Dominicana i de diferents illes calcàries dels arxipèlags de les
Antilles i les Bahames son molt importants, perquè constitueixen uns dels pocs
testimonis que ens han quedat dels taínos, els primitius habitants del Carib
que van rebre a Cristòfor Colom. La seva població indígena es considera
habitualment que va ser exterminada per les malalties i maltractament dels
conqueridors espanyols, però realment van haver supervivents que van acabar barrejant-se
amb els europeus i esclaus africans nouvinguts fins a la seva extinció, però no
de forma física com a poble sinó com a cultura.
Tsodilio Hills (Botswana)
Els organitzadors del viatge ens havien dit
que recorreríem de totes les formes possibles la desembocadura del Okavango, el
riu que forma un delta a l’interior del continent i a continuació desapareix
filtrant-se sota les sorres del desert de Kalahari. I va ser veritat: en un
complert periple a través de Zàmbia, Zimbabwe, Namíbia i Botswana havíem
sobrevolat Okavango en avioneta; l’havíem navegat en les petites canoes “mekoro”,
fugint discretament quan se'ns acostàvem els hipopòtams; recorregut amb cotxe i
finalment caminant, fent un dels inhabituals safaris a peu.
Per cert que mentre anàvem d’excursió per la
sabana apropant-nos a algun elefant, sempre amatents a fer-ho en direcció
contraria al vent, cinc negrets i cinc turistes blanquets, tots deu sense cap
arma de foc, al sentir al cap del grup dir allò que sempre es diu "si ens
ataquen no correu, quedeu-vos quiets" jo sentia la molesta percepció de
que si venia alguna bestia no tant sols tots deu fugiríem a corre cuita, que es
el que també es fa sempre..... sinó que, com que jo era el mes vell, seria qui
correria menys....... Es clar, sempre en
quedava la possibilitat de donar-l'hi una puntada a algú (hi havia un parell de
madrilenys que...) perquè es quedés i em servís d'oportunitat de sobreviure.
Després de molts kilòmetres de cotxe, molta
fauna i -afortunadament- sense cap cursa mata-yayos, arribarem al lloc que a mi
mes m’interessava, Tsodilo Hills al NW de Botswana, quatre turons que
sobresurten del Kalahari, residus d'una antiga superfície d'erosió
desmantellada. Un d'aquests llocs de fama mundial pel seu art rupestre
extraordinari i també Patrimoni de la Humanitat.
Per visitar els jaciments es obligatori (i
realment imprescindible) disposar dels serveis d’un guia nadiu. Nosaltres
contractem a Tsetsanta Niae, una noia del poble san o khoisan, mes coneguts com
boiximans i fins no fa gaire encara caçadors - recol·lectors. En quan agafem
confiança tots l’hi demanen que ens parli en el seu idioma, el !kung. Aquest
signe d’admiració al començament de la paraula es refereix al peculiar so, un
esclafit, que es fa amb la llengua i amb
que comencen el 70 % de les paraules. La seva conversa es inintel·ligible per
nosaltres però la gravem amb les càmeres de vídeo, encuriosits pels originals
sorolls bocals, i ens queda com un altre record curiós d’aquestes muntanyes
africanes.
Mes de 4.500 pintures fetes al llarg de milers
d’anys pels san i algunes posteriors i d’estil diferent pels invasors bantu.
Policromes i magnífiques. 500 jaciments inventariats i probablement uns quants
mes encara per descobrir. Algunes han estat datades amb la mes que respectable
xifra de 24.000 anys d’antiguitat. El 2006, investigadors de la Universitat
d’Oslo afirmaren haver trobat artefactes de 70.000 anys amb mostres d'haver
estat treballats amb finalitats purament estètiques. Una datació preliminar i
unes conclusions, encara molt controvertides, que si es confirmessin
significarien l’evidència dels primers rituals humans coneguts.
Jordi Lloret i Prieto
Interessantisim. Pero pot ser caldría fer, en altra noticia del blog, una referencia a les excepcionals pintures i gravats de Tassili N´ajjer i Jabbaren, (veure HACIA EL DESCUBRIMIENTO DE LOS
ResponEliminaFRESCOS DEL TASSILI. Henry Lhote. Ed. Ediciones Destino. Barcelona 1961.). En aquesta publicació, a banda de l´assaig arqueológic i antropológic al centre del Sahara, hi ha un entretingut i divertit relat de com se organitzaven i vivien les expedicions científiques fa cinquanta anys.
Floren
Cert. Aquest conjunt de Tassili ja el va comentar el mateix Jordi Lloret a l'espeleobloc en aquesta adreça:
ResponEliminahttp://espeleobloc.blogspot.com.es/2013/03/tassili-algeria-i-akakus-libia-un.html