dilluns, 27 de maig del 2013

Avenc dels Tres Tombs (1)

Aquest passat dijous 23.05.2013 per visitar l’avenc dels Tres Tombs (Sitges), en reunirem 13 companys: Dolors B., Emili B.,  Jaume J., Jordi P., José H., Josep P., Juli S.,  Pere C., Tomàs M., Toni R.,Toni T., “Víctor i “Vizu”.

Situació
Aquesta cavitat es “resistia” a ser re-localitzada, tot i les coordenades disponibles, raonablement correctes, ja eren diversos intents infructuosos, de fet fins i tot els dies immediatament anteriors, dimarts i dimecres, l’amic Emili ja s’havia passejat per les voltants sense èxit. El mateix dijous van ser diversos els que van passar a dos metres de distància sense veure’l, fins que el Toni R. el trobà, i és que realment en aquest cas na natura ens ho posa difícil: boca tipus esquerda de poc més de dos metres de longitud per uns 0,70 cm. d’amplada, multipartida per un bloc encastat, localitzada en tram de forta pendent i  tot coberta per una generosa vegetació que la fa invisible fins que no hi ets a sobre mateix.
Situació de la boca de l'avenc dels Tres Tombs
El camí que nosaltres vam seguir, partint de la pista que del Camprás és dirigeix al eufemisticament anomenat “abocador controlat”.
En aquest dia força assolellat, vam anar baixant sortejant rasclers, entre la notable vegetació d’enguany.  Passem per l’avenc d’en Blugh’s ( X 0409501, Y4571591 i 507m
Anem continuant  per un corriol fitat que ens condueix fins l’avenc de l’Arboç ( X0410070, Y4571166 i alt. 382)
Boca de l'avenc de l'Arboç
D'aquí el camí passa per un petit aixopluc de pedra seca al mateix coll, i ja molt desdibuixat anem davallant per la dreta hidrogràfica del torrent (tributari del fondo de Vallbona).
L'aixopluc del collet

Finalment localitzem l’avenc dels Tres Tombs a les coordenades X0410103, Y4570873 i alt. 340m.(Totes les coordenades han estat llegides d’un Garmin GPSMAP 60 CSx en format UTM, 31N, ED50.) La marxa ha estat necessariament lenta per l’embardissada i hem trigat 1h15’.

La relliscada
Quan ja estem fent els preparatius per davallar, aproximadament a les 11h15’ ens assabentem que un dels companys que anava avui un xic endarrerit, ha relliscat i per tal d’esmorteir la caiguda ha rebut l’impacte en el braç esquerre i s’ha dislocat l’espatlla, allí mateix es fa un primer intent de recol·locar-li l’húmer sense èxit però amb força cridòria. Resulta evident que cal conduir-lo fins un lloc on personal sanitari puguin “torturar-lo” amb més impunitat, de tal manera que en aquest moment el grup és subdivideix en dos, tot ajudant a l’accidentat per estabilitzar-lo en un recorregut en el que cal fer equilibris, se n’hi van quatre, més el Juli, que fa un descens ràpid i s’afegeix als “socorristes”. Els altres vuit continuem la visita, però sense els fotògrafs “creatius”.
Conduit l’accidentat al CAP de Sitges, no poden resoldre la situació, i els reenvien a l’Hospital de les afores de Sant Pere de Ribes, on li fan les adequades radiografies, l’administren per via intravenosa “nolotil” i és queda a urgències a l’espera d’un anestesista. Un grup dels que avui hem aconseguit fer espele, ens afegim als rescatadors prop de les quatre a l’hospital. L’espera és desesperant, les hores van passant i només permeten que un pugi estar amb “l’espatllat”. Tot i que la intervenció serà prou simple i ràpida el fet d’administrar-li l’anestesia, implicarà romandre en observació un parell d’hores després. Ja son les set de la tarda quan, poc a poc, anem marxant, primer a fer un entrepà al proper local del SES, després d’agafar un bus fins a BCN. Ja son les nou tocades quan el Julià que s’ha quedat a l’hospital fent companyia al “dislocat”, ens diu que ja l’hi han reduït col·locant-hi l’os en el seu lloc i que estan esperant que passin els efectes de l’anestesia. Això si, anirà amb cabestrell unes tres setmanes.

...segueix en el post de demà...

1. Puntualitzo que l'aixopluc (més partidari d'una mena de dolmen que d'aixopluc, caldria mirar-ho) està situat al petit cim que es troba sobre la boca de la cavitat, i no al coll, al punt situat al mapa amb 373m.

Salut i espeleo!

Tomàs

2. Ostres!
    espero que es recuperi aviat!
    jo també em vaig operar de les dues espatlles per luxacions....però no d'urgències!