dilluns, 4 de juny del 2012

Una nova bòfia a la Serra d'Ensija

Per Josep Cuenca i Vinyals. Fotos: Jordi Navarro.

Des de fa anys, anem prospectant aquesta serra aprofitant les nostres habituals excursions. Ja al 1980, un equip combinat ECG/GEB, vam explorar i topografiar l’avenc dels Cóms.

Més tard, cap al 2007, vam anar a visitar i topografiar el Graller de la Pleta de l’Ós; al 2008 i al 2010 vam anar a la Bòfia de les Cinglades i a la Cova de l’Iglèsia: vegeu l'anterior article http://espeleobloc.blogspot.com/2011/02/la-bofia-de-les-cinglades-i-la-cova-de.html .

No fa gaire, els amics Jordi Navarro i Montserrat Mañosa, del C.E. Castellar del Vallès, ens van comunicar l'existència de dues bòfies, i una cova més al mateix sector. Gràcies a les indicacions d’un parent de la Montse, en Salvador Badia i Portell, vam anar a explorar aquestes tres noves cavitats el 7 d’octubre de 2011.

La primera cavitat que ens va ensenyar és la Bòfia de la Raconada, que va ser reconeguda per nosaltres com la ja catalogada com a “Avenc dels Cóms”.

Evidenment el topònim correcte i autòcton és el de Bòfia de la Raconada, ja que el mot “avenc” no és conegut a la contrada; tanmateix el nom de “els Cóms” li vam posar nosaltres per la seva localització geogràfica, ja que desconeixiem el seu veritable nom.

La segona cavitat a la que ens portà resultà ser la Cova de l’Iglesia, també topografiada i catalogada.
La tercera cavitat, la Bòfia de la canal del Jaume, va ser una troballa inèdita, i malgrat que la seva boca és força gran, havia passat desapercebuda a les nostres prospeccions anteriors.

Vam instal·lar l’avenc i el vam davallar, aixecant la topografía corresponent.
La fondària total va ser de -10,50 metres.

Tot seguit inserim en format scribd la fitxa amb la topografia i les dades de la Bòfia de la canal del Jaume, i la revisió topogràfica de la Bòfia de la Raconada:
BÒFIA DE LA CANAL DEL JAUME i Bòfia raconada

Per acabar detallem, a mòde de catàleg, les cavitats conegudes de la contrada:
Cavitats  de la Serra d’Ensija                           Desnivell         Recorregut
  1.  GRALLER DE LA PLETA DE L’ÓS           39(-34/+5) m          68 m
  2.  BÒFIA DE LES CINGLADES                       -34 m                  68 m
  3.  BÒFIA DE LA RACONADA                          -11 m                  18 m
  4.  BÒFIA DE LA CANAL DEL JAUME          -10,50 m                18 m
  5.  COVA DE L’IGLESIA                                        -                       5  m

1. La Bofia de la canal del Jaume debe ser una que vi buscando rovellons en 1984. Recuerdo perfectamente que se veia el fondo y pense que ya debia estar explorada aunque tambien pense que podia ser que no. Es curioso como resulta que era una primera.

Víctor Ferrer

2. Increïble la llum càlida que transmet el carbur...llàstima que no pugui competir amb intensitat, autonomia o ecologia amb els LED's sinó...bones recerques companyers!!!

Fins aviat

3. Es curiós, aquesta historia de que jo ja l´había vist, está força extendida per el colectiu.
    Jo pensaba jo creía....pero resulta que estaba per mirar, com deia resulta curiós

4. Es normal recordar una boca desconocida que has visto y no has explorado porque lo normal es meterse dentro corriendo. Recuerdo alguna mas que no explore en una zona cercana a Picos pero no recuerdo cientos de primeras que he explorado y topografiado porque hice lo que tenia que hacer. Es curioso como dudar de los demás también esta muy extendido en el colectivo. Por cierto que cuando vas a buscar rovellons no llevas arnés ni cuerda que si no no hubiera quedado inedita.