dimecres, 2 de novembre del 2011

Eva Illing. (Avenc del Daví, 1913)

La senyora Eva Illing baxant al fons del avench del Daví

Marià Faura i Sans al seu article sobre l'exploració de l'avenc de l'Esquerrà, publicat a La Veu de Catalunya (núm. 3.336, 04-08-1908), ens diu, ... Mentres estavem en aitals operacions y resseguint tots els recons buscanthi insectes, cargols, etc., propis d'aqueixes encontrades, feu la descensió una tendra donzella. Na Providencia Mitjans, filla dels propietaris del avench, ab el cor fort y valerós, al ensemps que ab una serenitat y tranquilitat d'ànim envejables, donant mostres de la fermesa del caràcter català. Ja tenim la primera espeleòloga de Catalunya. (sic)

Providència Mitjans (12-08-1908). Clixé, Co de Triola. Club Muntanyenc

Faura i els seus companys, a més de convidar-la a aquest molt important esdeveniment de l'espeleologia, van deixar el nom de la Providència a un lloc que amb els anys fora un pas obligat per continuar les noves recerques a l'avenc. També, Co de Triola li mostra la seva gentilesa amb diverses fotografies que han perdurat per diferents publicacions.

Detall de la topografia de l'avenc de l'Esquerrà publicada per Faura a, La Espeleología de Cataluña (1911) Mem. RSEHN, 6 (6): 423-591. Madrid

Eva Illing i Trumpke. el dia 21 de setembre de 1913, assoleix l'exploració de l'avenc del Daví. És una dels membres de l'equip format amb associats dels Centres Excursionistes: Catalunya, Terrassa i Vallès.

És la primera dona que ens deixa un testimoni escrit sobre les seves vivències i impressions en l'exploració d'un avenc.


FEMINAL, núm. 79
Barcelona 26 Octubre 1913

SOTA TERRA
Impressions



Diversos mitjans de la premsa, escrita i gràfica, van fer ressò d'aquesta expedició espeleològica. Us adjuntem una selecció. Sembla clar que l'autor dels diferents text és la mateixa persona.


El Poble Catalá, núm. 3.119. Barcelona 28-09-1913
"Centre Excursionista de Catalunya"
EXPLORACIÓ D'UN NOU AVENC
V. de L.


Ilustració Catalana, núm. 539. Barcelona 05-10-1913
TERRA ENDINS - L'AVENCH DEL DAVÍ

V. DE LASSERRA








LA VANGUARDIA (29-09-1913)
UNA EXPLORACIÓN IMPORTANTE
El "Centre Excursionista de Catalunya"

Sabido es que entre las diferentes modalidades y aspectos del excursionismo catalán, exista el carácter científico que al mismo han señalado la mayoría de sus impulsores y el cual ha venido siempre siendo cultivado por nuestra primera Asociación excursionista, el «Centre Excursionista da Catalunya», al cual tanto debe la cultura y el renacimiento de nuestra tierra, Y sabido es también que dentro del aspecto científico del excursionismo se ha dedicado nuestro «Centre», desde hace tiempo, y con singular interés, á los estudios geológicos y espeleológícos de nuestro pais. Díganlo sino los trabajos del malogrado reverendo Font y Sagué; las numerosas exploraciones de cuevas y simas de nuestra tierra; la cooperación nunca negada á los trabajos y estudios de esta índole llevados á cabo por entidades similares, y las publicaciones por él ó sus socios editadas.

Después de la visita hecha á Cataluña por el sabio espeleólogo francés M. Martel, se iniciaron aqui los estudios de esta clase llevados á cabo seriosamente por los señores don Luis Mariano Vidal, Rdo. doctor Font y Sagué y don Mariano Faura, presbítero, entre otros, dedicándose de una manera especial á su fomento y protección el joven ”Club Montanyenc” y el ya veterano “Centre Excursionista de Catalunya”, que creó últimamente en su seno la sección especial de Geología, y Geografía Física

Esta misma sección es la que últimamente ha realizado la exploración de una nueva e
importante sima, la que se efectuó el domingo, día 21 de los corrientes, de acuerdo con el «Centre Excursionista de Tarrasa», tal como había sido previamente anunciado desde estas columnas. Trátase de la exploración del apedillado Avenc del Davi, situado en la montaña de San LLorens del Munt, partida dels Obits y propiedad del señor Tauler, de Sabadell.

Hechos los preparativos necesarios y remitido allí el material espeológico que posee
nuestro Centro Excursionista, el sábado día 20, salieron hacia aquella montaña, entre
otros, los señores Rdo. Mariano Faura, Juan Rosals, Alberto Santamaría, José Amat y Eduardo Vidal, encargados de la organización de aquella salida, los cuales pernoctaron en el Casino de Can Pobla, propiedad del señor barón de Cuadras. A la mañana siguiente se dirigieron dichos señores hacia la cima de San Lorenzo y avenc del Daví donde hallaron ya á gran número de excursionistas de Tarrasa y de nuestra capital deseosos de presenciar y cooperar á la exploración de la citada sima.

Esta se llevó á cabo con todo éxito y sin desagradable incidente, dando lugar a que se reunieran allí unas doscientas personas pertenecientes a todos sexos, edades y condiciones.

Revisadas que fueron la escalera, cable, cuerdas y demás material necesario y colocado todo y todos en su lugar respectivo, dióse orden de comenzar la exploración, empezando el descenso hacia las profundidades del Avenc, el entusiasta joven don Alberto Santamaría, secundado por el señor Sagués á los cuales fueron siguiendo el Rdo. don Mariano Faura, los señores Amat, Cuyas, Homs y Rosals, de Barcelona; Capella, Gorina, Pineda, Pons y Vives, de Tarrasa, un obrero de Sabadell, cuyo nombre no recordamos y la señora doña, Eva Illing de Morral, que al igual que los anteriores llegó hasta el fondo de la explorada sima.

La boca ó bocas de la misma, de unos 30 metros en conjunto, se abre á una altitud aproximada de 960 metros sobre el nivel del mar, siguiendo la orientación de Norte á Sur. Una de dichas bocas da entrada á la sima perpendicularmente, mientras la otra da acceso a la misma por una pendiente arcillosa de unos 47 metros de longitud.

La cavidad central tiene unos cincuenta metros de profundidad por treinta y cinco de
largo y quince de ancho, con una cueva á Occidente y una grieta al Este, de unos diez
metros de longitud por uno de anchura que continua hasta formar una galería en la cual
se filtran, casi paralelamente, cuatro pequeños pozos naturales, uno de ellos practicable, el cual, á los seis metros, da lugar á otra galería de unos quince metros donde se abren otras grietas impracticables. En esta cavidad se abren varias cuevas con profusión de estalactitas y estalagmitas y un depósito muy importante de guano animal. La profundidad total de la sima explorada es de unos ochenta y cinco metros. En su interior se recogieron varios murciélagos é insectos, algunos de ellos reputados como especies nuevas y desconocidas Asimismo se obtuvieron del interior gran numero de fotografías.

Terminada la exploración y retirado de la sima el material espeleológico, procedióse á
levantar el campamento y emprender el descenso de la montaña, lo que se realizó ya entrada la noche.

Sabemos y nos consta que los organizadores de esta exploración han quedado muy satisfechos de la misma, de las atenciones del propietario de la sima, señor Tauler, y de la valiosa cooperación prestada por el «Centre Excursionista de Tarrassa». En cuanto á los resultados científicos de esta exploración, no es á nosotros a quien toca reseñarlos.

Nosotros sólo debemos añadir que de boca de cuantos bajaron a la sima ó avenc del Daví, oímos palabras de entusiasmo y alabanzas, y que en la actualidad se está organizando, por los propios elementos, la exploración de otras dos simas de la montaña de San Llorens que tendrán lugar seguramente dentro del próximo mes de octubre.

E. V. R

Avenc del Daví, topografia sense data i autors, on figuren les mateixes dades de fondària ressenyades als articles anteriors. Publicada a, Guia Monogràfica de Sant Llorenç del Munt (C.E. Terrassa, 1935)

Realitzada per N. Llopis el 08-09-1934. Publicada al But. del Club Muntanyenc Barcelonès, 25, i a Sota Terra (1935). Efectuaren l'exploració de l'avenc utilitzant corda. El mateix Llopis diu, que pot davallar-se fàcilment a "l'alpina"

Eva Illing fou una excel·lent esportista, pionera d'esports d'hivern al nostre país. Competí i destacà en diverses especialitats i categories, veure butlletins del CEC i premsa esportiva de l'època. L'any 1914 l'anomenaren presidenta del Femina Natació Club. Com artista, mostrà les seves obres, principalment gravats, en diferents exposicions.


L'Eva va néixer a Alemanya, es casà a la ciutat de Chemnitz, l'any 1906, amb el sabadellenc Facund Morral i Roca. Un fill d'aquests, Facund Rolf, fou nomenat membre honorific de l'Institut d'Estudis Catalans a l'any 2007.

Hem fet coincidir a les dues primeres dones que ens han deixat constància, escrita i gràfica, de la seva presència en els inicis de l'espeleologia catalana. Encara que les seves participacions foren esporàdiques, s'han de considerar de merit a una època on les dones no es podien integrar, amb plens drets, a la gran majoria d'associacions civils pel motiu de que eren dones.

3 comentaris:

Us animem a fer observacions per explicar, il·lustrar, o criticar el contingut d'aquest article. Moltes gràcies per la vostre col·laboració.

Circumstancialment aquesta opció resta suspesa.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.