dimecres, 19 de març del 2008

Forat del Gel

Regularment a el Periódico, el company Alfred Montserrat, publica rutes de muntanya. El passat 18.03.08 a la seva columna sortí la ruta a peu que reproduïm, dedicada a l'itinerari que ens duu al Forat del Gel al Montsec de Rubies.

He trobat una descripció més detallada que correspon a l'activitat realitzada en el XI Camí de Muntanya del CEL, el 5 de Novembre 2006:

"Sortim per la pista que hi ha uns metres abans de l’Hostal Roig. Passem pel costat d’un corral ,a l’esquerra. A la dreta hi ha el font del Cumó amb una llarga pica.

Als 8 minuts de caminar prenem un viarany poc evident que surt a la dreta, anem entre boixos en direcció SO. En aquest indret posarem el primer cartell i farem la fotografia de grup. I més amunt trobem un sender fent fressat que va per sota d’una llomada carenera secundaria on estava parapetat l’exercit feixista. Hi ha abundants nius de metralladores destrossats i velles trinxeres mig colgades per vegetació.

20 min Sortim a la pista que hem deixat havent molt bona marrada. Anem seguint el camí carreter per la pista. Hi ha un cartell que ens senyalitza la Portella Blanca. Aquí mateix surt un corriol que ens mena a uns camps per on podem adreçar trajecte encara que cal tenir molt bona orientació. Continuem pel camí carreter.

35 min Travessem la llau de Comatorça.

47 min Revolt molt marcat a l’esquerra. En aquest punt deixem la pista i prenem el vell camí entre bosc i el sol cobert de boixerola.

1 min 02 min Creuem una barrancada i en sortir, l’antic camí fou engolit per una repoblació forestal, i està perdut. El camí alternatiu puja cap al sud, per anar a cercar la pista.

1 h 07 min Sortim per la pista principal que creua el Montsec de Rùbies fins la Portella Blanca. Continuem per la dreta.

1 h 12 min Cartell que ens informa que a l’esquerra surt un camí carreter que s’enfila al cim del Puig Mira Pallars-i-Urgell

Voltem la Llau de la Coma del Torn en l’altre vessant veiem la cabana de Pastors i podem estar tentats d’anar directe però cal tenir present que el fons del barranc es colonitzat per una espessa vegetació que ens barra el pas. Resulta més pràctic sortir a la pista.

Deixem la pista per dirigir-nos a la senzilla Cabana de Pastors (1441 m).

Des de la Cabana de Pastors un corriol, ben fitat, va flanquejant la muntanya fins davallar molt sobtadament fins anar a cercar el Forat del Gel. Cal tenir que segons les condicions meteorològiques el descens pot ésser un xic complicat. "

Les fotos han estat extretes de l'interessant CD Montsec Subterrani, publicat pel Grup Espeleològic Lleidatà dins el núm. 6 de la revista Grallera any 2006.