dilluns, 7 de gener del 2008

Immersió a la Fou de Bor 18.01.70

Text fidel, traduït del castellà i extret d’unes anotacions de l'Alberto Martínez que el dia 18 de gener de l’any 1970 va fer la seva primera immersió en aquest sifó.

El vam acompanyar Jaume Bley, Joan Pallarés, Morán, Mª del Mar Sastre, Emili Reyes i Lluís Auroux. L’interès d’aquesta nota pot estar en que, si bé no va ser el primer intent desprès de l’accident dels companys Subils i Godoy, va estar dins d’una sèrie d’activitats dins d’aquest sifó, realitzats per l’Emili Reyes, Alberto Martínez i Mateo Gorraiz. A més, es va recuperar material d’en Godoy.

Escrit de l’Alberto:

Des de la primera vegada que vaig visitar el sifó de la Fou de Bor vaig anar sentint una creixent atracció per ell. Pot ser per la sala al peu de la qual s’inicia el sifó, o per les seves netes i transparents aigües en les que es perd el feix de llum de la llanterna, feix que només penetra uns pocs metres en una blavosa penombra, fent-me néixer el desig d’esbrinar el misteri que conté aquesta cavitat submergida.

Noto que l’aigua glaçada penetra poc a poc a través dels dos vestits de goma amb que m’he recobert, però sé que això és una fase temporal, fins que aquesta s’escalfi amb el contacte del meu cos. La debanadora del fil guia respon a la perfecció. Estic per la meitat del pou de 18 m i el pou es va estrenyent a mida que vaig baixant. S’acosta la part més difícil, una mena de laminador que a la seva part més ample té 1,2 m d’alçada, bé, això si prens el bon camí.

Aprofitant l’impuls de baixada, l’atraveso molt a prop del terra, el que origina un petit núvol de fang. Bé, em dic, ja s’ha passat el més difícil! No tardo en arribar a una sala de regulars dimensions i la meva atenció és atreta per un reflex de la meva llum. És un cinturó de llastrat, descolorit per l’aigua i pel molt temps que deu portar al lloc.

Davant meu segueix una galeria descendent de poc pendent i al poc veig una sèrie de cables elèctrics i un de niló blanc que és l’indicador del camí a seguir. De tant en tant vaig trobant per terra una sèrie d’estris d’immersió aletes, una bossa de plàstic, alguna llanterna i fins i tot un tub respirador. A partir d’aquest punt, la galeria comença a pujar al mateix temps que s’estreny formant un tub d’uns 2 m de diàmetre.

La consulta del rellotge m’indica que ja és l’hora de tornar. El profundímetre m’indica la fondària de -27 m. He fet un recorregut de 80 m, indicats pel fil guia. Tenso el fil i el lligo en una pedra. Tot iniciant el retorn penso que per ser la meva primera immersió en aquest sifó, no està gens malament.

Anant sortint, en una depressió de la galeria veig un objecte, com una bossa de plàstic, que recullo per treure-la a l’exterior. M’imagino que és el material fotogràfic que portava en Godoy en el moment de l’accident.

Ja no és moment per més encantaments, pel que amb rapidesa, però amb una petita desorientació per la falta de visibilitat pel fang aixecat, passo el laminador i enfilo el pou final de sortida, a on la corda guia es perd entre un mena de boira fangosa. Sense més problemes, veig sobre meu unes tonalitats vermelloses, senyal de què estic ja molt a prop de la superfície. Ja sóc fora!, em dic.

Nota final:

Efectivament, la bossa contenia, entre alguna cosa més, l’aparell de fotografia del Godoy, un material que havia estat 5 anys al fons del sifó. Pel seu mal estat no va ser possible revelar del carret.



Article escrit per en Lluís Auroux

7 comentaris:

  1. M´ha fet gracia veure l´equip d´inmersió que porta l´espeleosub a aquestes fotos: una llanterna submergible model "Barragán",amb un sistema d´estanqueitat de los més elemental (encara trobaria una al traster..., un regulador "Snark III Silver" de la Nemrod, amb unas valvulas d´un ús complicat,una ampolla de 10 litres que sembla d´acer (com es clavaven las corretjas del "atalaje" a les espatllas fora de l´aigua!)i un "biberon" de 3 litres que no servía absolutament de res... Comparar aquestes andrómines amb els equips actuals tan sofisticats dona un aura de herois a aquells esforçats aventurers... Floren.

    ResponElimina
  2. Molt interessant de poder llegir i tenir documentada aquesta inmersió. Els documents sobre l'inici d'aquesta activitat, l'espeleologia subaquàtica, a casa nostra no son gaire freqüents. Josep.

    ResponElimina
  3. TRISTES RECUERDOS ...CUANDO ENCONTRE A LOS DOS ESPELEOGOLOS-BUCEADORES MUERTOS EN DICHA CUEVA.
    MARIO VELASCO

    ResponElimina
  4. podria dir que l'any 70. no va tenir cap inmersio a la fou de bor. en tot cas al voltan dels 80 que va ser quan es va fer el tunel del cadi. es cert que van quedar atrapats al sifo gran dues persones aquells temps, pero mes per imprudencia que per res mes. jo no soc un espeoleg ni fanatic de les coves, pero aquells anys quan no savia que fer i m'anoiaba, anava a la fou amb els amics, la conoeixo tota inclos el sifo petit, el tallat que tens que pasar amb els peus fen forsa i el cul enganxat a l'altre costat.el que mes gracia amb fa, son la gent que es creuen que an fet el maxim una aventura, perdo jo tenia 14 anys el primer cop que i vaig entrar, i encara que no es pot dir, tinc una estelactita blanca que vaig agafar.

    ResponElimina
  5. Anònim....ESTA RESPUESTA ES PARA LOS FAMILIARES DE ...Subils i Godoy....MI ENTRADA EN LA CUEVA FUE CON LA ILUSION DE ENCONTRARLES EN UNA PARTE SECA ..DECIRLES QUE REGRESARIAMOS CON MAS EQUIPOS DE BUCEO PARA ELLOS....TENGO RECORTES DE PERIODICOS..NUNCA ACEPTE NINGUNA ENTREVISTA ...PERO SI CREO RECORDAR EL AÑO 1965...SUS COMENTARIOS " Anònim " SON DE PENA...EGOCENTRICOS Y ¿ QUE CONOCIMIENTOS TIENE PARA JUZGAR A LOS FALLECIDOS ?....QUEDESE CON SU ESTALACTITA BLANCA Y SIGA CON SUS 14 AÑITOS.....EN EL ANONIMATO ....YA QUE .NO EVOLUCIONO ..." RES DE RES " SE LO DICE MARIO VELASCO

    ResponElimina
  6. Respecte als comentaris del darrer anònim, sembla que no es creu que l'any 70 es fes alguna immersió. Doncs no solament el 70, també el 1969 se'n van fer per membres del nostre centre. Puc donar dates i noms.

    Una opinió meva: Aixó dels comentaris "anonims" no ho acabo d'entendre. Tots hauriem de donar el nom i poder parlar de persona a persona

    Lluís Auroux

    ResponElimina
  7. Lluís Auroux .....LOS ANONIMOS NO TIENEN NADA DE PERSONA Y ESTE MENOS POR EGOCENTRICO Y DESPIADADO CON LOS FAMILIARES DE LOS FALLECIDOS.....CRITICA LOS EQUIPOS ...INCLUSO YO ENTRE SOLO Y SIN EL EQUIPO ADECUADO...POR NO LLEVAR ...NO LLEVABA NI ESCARPINES...UNA CHIRUCAS..PERO NOS MOVIA EL PODER CONTACTAR CON ELLOS Y LLEVARLES ESPERANZAS...UN SALUDO Y ABRAZO ...SI TUVIERAMOS AGALLAS COMO LOS PECES SERIA TODO MAS FACIL
    GRACIAS
    MARIO VELASCO

    ResponElimina

Us animem a fer observacions per explicar, il·lustrar, o criticar el contingut d'aquest article. Moltes gràcies per la vostre col·laboració.

Circumstancialment aquesta opció resta suspesa.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.