dilluns, 21 de juliol del 2014

Projecte DIVERTUG 2014. Pozo Azul. Covanera, Burgos

El Pozo Azul és la surgència inundada subterrània de més recorregut explorada per espeleobussejadors (11.595 m). Veure http://www.pozoazul-cavediving.org/

PROJECTE DIVERTUG 2014 

Des de fa ja un temps la marca DIVERTUG, amb el seu gerent Juan Navas al capdavant, va iniciar un projecte que consistia a portar, pilotant els seus propulsors subaquàtics, a tres bussos a Tipperary, galeria aèria existent en sortir del segon sifó en el Pozo Azul, Covanera, Burgos.

Han passat molts mesos des de l'inici d'aquest projecte. La marca DIVERTUG, compromesa amb aquest projecte, ha evolucionat, s'ha innovat i finalment, ha estat capaç de posar en mans dels seus bussos uns fantàstics aparells amb els quals batre aquest repte. Uns propulsors de dues bateries amb molt bones prestacions, dòcils i gràcils en el seu maneig, que aporten una autonomia de més de 10 km.

Inicialment van haver llargues jornades de planificació i projecció d'aquest projecte. Juan Navas, juntament amb els bussos que anirien a Tipperary  van elaborar un pla estratègic que els conduiria a l'objectiu marcat. No hi havia pressa, el projecte incloïa, també, l'anàlisi i comportament dels propulsors, proves que, al llarg d'aquest projecte, han modificat i millorat les seves prestacions.

Les primeres proves es van realitzar el passat mes de novembre al primer sifó del Pozo Azul, a càrrec d'Eliseo Belzunce i Mikel Zabaleta, portant una configuració òptima per travessar amb seguretat el segon sifó, un sifó de més de 5 km. de llarg. Aquestes proves van concloure amb uns resultats fantàstics, tant per la seva gran autonomia, més de 5,5 km. amb una sola bateria, com per la seva facilitat de maneig, i tot això gràcies, entre altres coses, a la seva innovadora hèlix.

Vists els resultats d'aquesta primera experiència es proposa una segona, però en aquesta ocasió ja serà en el segon sifó. L'objectiu és recórrer, en aquest sifó, una distància similar al recorregut total fins Tipperary, més de 5 km. Es planifiquen 75 minuts de penetració amb una velocitat mitjana, esperant aconseguir, així, l'objectiu planejat. Els dies 11-12-13 de juliol, són les dates escollides.

LET'S GO TO TIPPERARY!!

Eliseo Belzunce del grup Otxola, Jordi Yherla del GEB i Mikel Zabaleta del Kresala, seran els bussos que entraran en el segon sifó per intentar complir l'objectiu.
Cal calcular els gasos més idonis, fer simulacions en els programes de càlcul descompressiu, ajustar configuracions, calcular contingències, tant de gasos, com de recicladors, com de propulsors, o d'altres elements no menys importants, tenint en compte la distància de més de 2,5 km. d'una bombolla d'aire en què es trobaran aquests bussos.
Jordi Yherla
Eliseo Belzunce/Jordi Yherla/Mikel Zabaleta

I no menys important, marcant una diferència entre el triomf i el fracàs, és el suport humà que rebran aquests bussos.
Carlos Gasió, Daniel Arceniega, Gustavo Armisen (Guayca), Jose M ª Aguas, Josi Olave, Juan Navas, Ivan Granados i Mikel Orue, completen un quadre de suport humà de luxe, que rebran els tres bussos que entraran en el segon sifó. Tots ells acrediten un formidable currículum, garantint l'èxit del projecte i aconseguint que, per als bussos de punta, tot resulti més amè i suportable.
Juan Navas/Mikel Zabaleta/Jmª Aguas/Eliseo Belzunce/Mikel Orue/Ivan Granados/Jordi Yherla/Carlos Gasió/Gustavo Armisen

DIA 11 DE JULIOL 

Són les 9h. s'inicien els porteigs de material fins a la bassa. Impressiona veure tant material junt!. Tal com va arribant el material, s'organitza i es separa individualment per bus, cada membre del grup donarà suport a un bus en el trasllat de material fins a l'entrada del segon sifó,. Així doncs, s'arriba als ràpids de la bombolla i, formant una cadena, es trasllada tot el material. Ha resultat còmode, s'ha realitzat sense massa esforç i el més important, no hi ha hagut ningú accident. S'acaba la jornada a les 18h. amb la comesa realitzada.
Jordi Yherla travessant el 1 er. Sifò

DIA 12 DE JULIOL 

Són les 9h. quan de nou, s'inicien els porteigs fins la bassa, aquesta vegada el volum de material és molt menor. Aproximadament a les 11h. els tres bussos inicien el recorregut pel primer sifó fins arribar a la bombolla, on hauran de sortir amb el seu reciclador principal a l'esquena fins a l'entrada del segon sifó.

Tot el material està preparat a l'entrada del sifó, després d'uns minuts de relaxació i concentració, s'inspecciona el material per última vegada, surten alguns contratemps; sistemes de guants secs que no acaben de donar la confiança que es necessita per a una immersió d'aquest calibre, una electrònica de control d'un reciclador que no funciona correctament ... etc, aquesta última anomalia és la que provoca que Mikel Zabaleta acompanyi a l’Eliseo i a el Jordi fins a una penetració de només 700 m., deixant, en aquest punt, una ampolla de contingència de 20 l. El coratge i el sentit de la responsabilitat empeny a Mikel a entrar per realitzar la seva comesa de contingència però el sentit comú l'obliga a no anar més enllà, la fallada en l'electrònica li impedeix prendre lectura de les pressions parcials d'oxigen, valent-se, tan sol, de la informació generada pel hud. Força Mikel!!

Immersió en el segon sifó.

Entren Eliseo, Jordi i Mikel en el segon sifó, després de deixar les ampolles de contingència inicials, tres d'oxigen a -6 m. i tres Nx 50 a -21 m. parteixen cap al seu objectiu, una penetració de 75 minuts en aquest sifó. Els tres bussos van amb un reciclador principal, un reciclador de contingència en configuració lateral, dues ampolles de 11 l. de gas de fons, dues ampolles de 4 l. amb diluent, dues ampolles d'oxigen de 4 l., un propulsor DIVERTUG de dues bateries com a principal i un altre propulsor DIVERTUG d'una bateria com a contingència.

Les dimensions i la bellesa d'aquest sifó captiven als tres bussos, un caprici de la naturalesa amagat a les entranyes de la terra que tan sols es mostra a uns pocs privilegiats, amb la seva seductora silueta, acompanya als tres bussos amb majestuositat , regalant-los unes imatges que romandran sempre presents al llarg de la seva vida.

Els propulsors de dues bateries DIVERTUG es mostren dòcils, però al seu torn, potents i vigorosos, donant seguretat i comoditat als tres bussos. Amb la seva sinuositat dóna la sensació que que es van crear per recórrer aquestes galeries, s'han acoblat als bussos i a l'entorn com a fluid a l'aigua.

En uns 20 minuts arriben a una profunditat de -40 m. aquí és on tenien previst de deixar una ampolla de contingència de 20 l. de Tx 30/30. Després d'enganxar l'ampolla a la línia, i donat la fallada en la seva electrònica, Mikel inicia el camí de retorn. Amb una penetració de 700 m. l'esperen 35 minuts de parada descompressiva abans de poder sortir del sifó.

Eliseo i Jordi prossegueixen per la serpentejant i capritxosa galeria superant en pocs minuts mes la fletxa deixada per Jordi fa dos anys. Ara sí, tot és nou per a ells. En alguns punts, la galeria agafa dimensions de fins a 20 m. d'amplada i alçades de 15 m., és majestuós ...

Eliseo, més experimentat en l'ús del DIVERTUG és el que marca el ritme, Jordi el segueix, però Eliseo, millor acoblat que Jordi al propulsor li pren distància, obligant a parar, de tant en tant, uns pocs segons perquè Jordi recuperi la seva posició.

Arriba el minut 75. S’ha acabat. La decisió és difícil, la galeria  et absorbeix, vol ensenyar-te més dels seus secrets, et deixaries portar per aquesta abstracció maliciosa que vol omplir-te de sensacions, però Eliseo, fent gala de la seva integritat i personalitat desconnecta l'auto-pilot i s'atura, en pocs segons arriba a la seva alçada Jordi i després de col•locar una fletxa senyalitzant el punt aconseguit, una mica més de 2.500 m. i una fondària màxima de -62 m., donen per bé complert l'objectiu.

Només queda tornar a la bombolla ...
Després de recollir l'ampolla de Tx 30/30, arriben al minut 153 a la cota -21 m. on faran la primera parada descompressiva. Ivan Granados i Gustavo Armisen (Guayca), s'encarreguen de donar assistència i despullar del material de contingència que no necessiten regalant-los comoditat per afrontar les successives parades fins a poder sortir del sifó.

La temperatura de l'aigua és d'11 graus, les hores passen, després connectar les armilles calefactores sembla que el fred és més suportable, però el que podria ser una fase dura de la immersió, gràcies a les aportacions de líquid calent que els va arribant, acaba resultant molt amè.

És en el minut 300 quan Eliseo Belzunce i Jordi Yherla surten de l'aigua, tot l'equip humà de suport hi és. Després de prendre una sopa calenta tot torna a la normalitat, tornen a ser persones ...
Ivan Granados/Jordi Yherla/Juan Navas/Eliseo Belzunce

Després de traginar el material de nou pels ràpids, s'inicien les immersions pel primer sifó per treure tot el material fora de la surgència. Els primers seran Carlos Gasió i Dani Arceniega, els seguiran Ivan Granados, Josi Olave, Gustavo Armisen (Guayca), Mikel Zabaleta, Eliseo Belzunce i Jordi Yherla.
Un cop tot el material carregat de nou en els cotxes, i amb la lectura presa per encarar la visita a Tipperary, ara sí, donem per acabada la campanya. Hem complert l'objectiu!

Tots els agraïments a DIVERTUG per regalar-nos aquesta oportunitat.

Jordi Yherla Santaolalla

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Us animem a fer observacions per explicar, il·lustrar, o criticar el contingut d'aquest article. Moltes gràcies per la vostre col·laboració.

Circumstancialment aquesta opció resta suspesa.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.