Paral·lelament als dedicats a les pintures rupestres han anat apareixent unes excel·lents contribucions geomorfològiques de les que cal destacar sens dubte les publicades pels millors coneixedors d’aquesta cavitat i el seu entorn, l’equip multidisciplinar Environements, Dynamiques et Territoires de la Montagne de la Universite de Savoie tant a a revista Karstologia, i sobre tot, darrerament en el núm 13 de la col·leció EDITERM, Karsts Paysatges et Préhistorie (2012)
En aquesta darrera òptica , ja fa gairebé un
any que es va difondre l’estudi geomorfològic de l’esfondrament que obturava la
cova de Chauvet, on es determinava que les pintures rupestres de la cavitat es
van realitzar quan l’home de la prehistòria encara podia penetra-hi, és a dir, abans
d’aquest ensorrament ocorregut fa 21.500 anys.
Les polítiques editorials fan que aquests
treballs no es puguin difondre lliurement fins transcorreguts un cert temps.
Vist que ara ja es pot accedir lliurement al estudi sobre l’ensorrament i les seves
conseqüències, ens plau inser-ho en aquest post.
Further constraints on the Chauvet cave artwork
elaboration
Benjamin Sadier,Jean-Jacques Delannoy, Lucilla Benedetti, Didier
L. Bourlès, Stéphane Jaillet,
Jean-Michel Geneste, Anne-Elisabeth Lebatard, and
Maurice Arnold
Proceedings of the National Academy
os Sciences of the United States of America, PNAS 2012 109 (21) 8002-8006; published
ahead of print May 7, 2012, doi:10.1073/pnas.1118593109
Aquest estudi utilitzant una innovadora metodologia
que ha combinat la reconstrucció geomorfològica en 3D de la paleoentrada de la cavitat
i la datació del nou cingle descobert pel despreniment dels anteriors fragments de paret i dels esbadregalls successius, que l’havien obturat, per la durada de
la seva exposició als raigs còsmics, aporta
una prova suplementària per la determinació de l’antiguitat de les pintures.
És
clar que les pintures rupestres ja s’havien analitzat amb lupa, comprovant que la línia aparentment
continua i intacte, en realitat conté força quantitat de “defectes” minúsculs degut a la dissolució que a ull nu
no podem discernir en una visió global. A l’interior dels gravats nets quan són
recents, estan plenes de micro-cristalitzacions causades per mil·lennis d’exposició
a la climàtica de la cavitat. La naturalitat i qualitat de les pintures
exigeixen per a la seva realització, no tant sols l’habilitat d’un gran artista,
sinó que cal una excel·lent coneixement de l’art paleolític i de la fauna de
l’època. I a més a més no cal oblidar-ho les desenes d’ossaments d’os de les
cavernes. Tot plegat esvaeix qualssevol dubte sobre l’autenticitat d’aquest art
parietal.
Com be sabeu s’està recreant en un paratge proper a la cavitat una rèplica que en principi tenia data d’inauguració per l’any 2014. Unes circumstàncies “laborals” probablement endarreriran aquesta data, per tal que no es permet l’accés a la cavitat natural dels treballadors –copistes- quan la concentració de CO2 és superior al 2,5%.
Com be sabeu s’està recreant en un paratge proper a la cavitat una rèplica que en principi tenia data d’inauguració per l’any 2014. Unes circumstàncies “laborals” probablement endarreriran aquesta data, per tal que no es permet l’accés a la cavitat natural dels treballadors –copistes- quan la concentració de CO2 és superior al 2,5%.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Us animem a fer observacions per explicar, il·lustrar, o criticar el contingut d'aquest article. Moltes gràcies per la vostre col·laboració.
Circumstancialment aquesta opció resta suspesa.
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.