dijous, 18 de febrer del 2010

Tuta dels Morts

Municipi: Montagut (Garrotxa)
Coordenades: X = 465720, Y = 4686025, Z = 670
Espeleometria: Recorregut: 28 m. Desnivell: +10,5 m.

Situació i localització

Al vessant dret de la gorja de Sant Aniol d'Aguja, en un punt situat aigües amunt del salt de la Capa i a cosa de 25 m de desnivell per sobre la llera del riu.

Malgrat això, l'accés no es fa des del riu, ja que la cavitat està gairebé penjada.

Partint des de Sant Aniol d'Aguja, creuarem el riu i pujarem al coll de Clarioles. Aquí el camí es bifurca: seguim per l'esquerra a superar els cingles pel pujant d'en Llebre. Arribem a les feixes de Can Llebre, mas avui enrunat. Ara el camí davalla fins arribar al riu. Fins aquí és l'itinerari clàssic que utilitzen els barranquistes que van a fer les gorges de Sant Aniol. Nosaltres creuem el riu i pugem per l'altre vessant per un corriol que surt de l'esquerra d'un cingle que mor al riu. Sovint el camí s'acosta a la vora del cingle que seguim per damunt. El cingle gira 90 graus; el camí es fa més perdedor i hem d'estar atents a trobar un baixador que ens permetrà assolir una cornisa penjada al cingle. El baixador comença a manera de tartera fins arribar a la cornisa, molt aèria. Per aquesta cornisa fem camí enrere respecte al cingle que hem seguit pel damunt. En general, la cornisa és herbosa però amb fort pendent cap a la timba; cal tenir cura. En un pas compromès per sobre d'una llastra de roca relliscosa trobarem una corda per agafar-nos. Superada la cornisa, entrem a un bosquet totalment inaccessible tret de l'itinerari per on venim. La cova es troba ja ben entrats en el bosquet i a la seva part baixa, just quan el vessant s'aboca sobre la gorja de Sant Aniol. De Sant Aniol d'Aguja fins a la cova hi ha dues hores llargues de camí.

Descripció

La cova comunica amb l'exterior per dues boques properes i un forat impenetrable. Tota ella té un traçat ascendent Està relativament concrecionada, especialment cap el final, encara que algunes concrecions presenten símptomes de decalcificació. La galeria te unes dimensions bastants regulars al llarg dels seus 28 m de recorregut, tret del final, on es fa més baixa de sostre. Des de la boca se sent la forta remor dels salts d'aigua de la gorja.

Curiositat

Aquesta cova surt esmentada a la novel•la La Punyalada, de Marià Vayreda, que tracta dels bandolers que tenien en aquesta cova tan inaccessible un dels seus amagatalls. Però, d'aquest tema, en Paco Miret en farà una bona repassada.

Ferran Cardona
Fotografies, Francesc X. Samarra

Ja soc aquíiiiii ...! ( en P.M.) Però, no en patiu por! Ja que només us diré que, aquesta caverna, més coneguda pels excursionistes que pels espeleòlegs, de fet aquesta és la primera topografia, s'identifica amb la del mateix nom de l'obra de Vayreda que enllacem amb versió original, autèntica, sense normalitzar.

Marià Vayreda, 1853 - 1903

El conte muntanyenc -- excursionista La cova dels Trabucaires de Roser Urgellès (1980). Té similituds amb alguns relats de la novel·la.

Jordi Grau a l'any 1989 estrenà una pel·lícula basada en aquesta obra d'en Vayreda.

I l'any 2009 sortí el CD de l'Opera rock catalana amb el mateix nom de La Punyalada

Jordi Cos. Jeroni Pagan. Josep Maria Vaqué

1. Excel·lent feina! una de les coves més famoses de la Garrotxa, coneguda de temps immemorials, base de llegendes, contalles, noveles i pel·licules, i com no per a variar inèdita en els àmbits espeleològics. Aqui en Ferran Cardona amb el seu bon fer ens presenta la primera topografia d'aquesta quasi inaccesible cavitat. Gracies Ferran.