dilluns, 1 de maig del 2017

Vallina / Nospotentra. Cantabria.

Els dies de S. Santa vàrem viatjar fins a Cantàbria.

Un dels objectius era fer la Travessa Vallina – Nospotentra.

Agafem la carretera que va de Arredondo al Puerto de las Alisas i ens desviem per una pista a ma dreta que diu “Colorao”. El parking està a una corba a ma esquerra, pràcticament a mig camí de les dues boques.
Es una travessa senzilla i molt maca, preparada per a doble corda.

La única pega que et pots trobar es que la entrada de Vallina es una gatera que segons les pluges pot estar sifonada, però per a solventar-ho hi ha un dipòsit de plàstic i una gran esponja per tal de buidar l’aigua que es pugui acumular. Tot i ser una molt bona solució, t’hi pots passar hores per arribar a buidar-ho i poder passar.
En aquest cas, però vàrem tenim la immensa sort de que estava totalment seca, tot i que en aquestes dates no es la situació ideal, ja que aixó demostra un nivell de sequera cada cop mes evident, com tampoc era normal la calor que tant acusada que feia al migdia.

Tot i disposar d’una detallada descripció de la travessa, vàrem preferir deixar la travessa instal·lada en fixe el primer dia i tornar a l’endemà per fer la travessa al revés i fer la desinstal.lació, cosa que va ser molt encertada perquè així vàrem gaudir dos dies d’aquesta cavitat.

Així que entrem per Vallina,, passem la gatera i ens trobem amb el primer pou de 10 mts. que ens deixa a una sala grandeta per continuar per una galeria plena de blocs.
Hem de buscar un d’ells per fer una petita davallada d’uns 4 mts. en el qual hi ha instal·lada una cordeta per ajudar-nos .

La progressió es fàcil per la Galeria Vallina fins a trobar una rampa  amb una pujada pronunciada a mà dreta de 23 mts. en la qual, hi ha una senyal  fosforescent i una cordeta per ajudar-nos també en els últims metres i que ens porta a la part superior de la galeria per poder continuar.

Passem el “Corredor de los brillos” molt ben anomenat ja que el terra es lluent i deixem a ma dreta una baixada on hi ha una cascada d’aigua i alguns gourgs.

Aquí ens trobem amb un pou de 12 mts. seguit d’un altre de 18 mts, a les capçaleres dels quals s’accedeix per uns passamans.
En aquest punt l’aspecte de la cova canvia, les galeries son mes estretes  i en algun dels punts, hem d’anar ajupits, tot i que segueix sent de fàcil avenç.

Arribem a una zona que hem de progressar en zig-zag fins que baixem per una rampa de sorra fins arribar a una saleta rodona on a mà dreta hem de fer d’una grimpadeta de 3 ts. i ens trobem amb el següent pou de 13 mts.
Tot seguit arribem al “Rincon del viento”, que es una rampa de baixada que ens deixa novament a una altra galeria, aquesta es divideix en dos ramals, per una banda una mena de laminador mes baix, però que es millor, ja que l’altre opció es per una gatera que te aigua, així es que optem per el laminador del qual sortim per una “finestra” que ens deixa novament a una galeria mes còmode.

Ja estem prop de la sortida, nomes ens queda continuar per la galeria fins a sentir cada cop mes fort la corrent d’aire , i poc desprès ja veiem la tènue claror de la sortida.
A l’endemà el recorregut serà al revés, en aquest cop però, ens entretenim a fer fotos i visitar les altres galeries que ahir anàvem deixar a banda i banda i que també son prou interessants.

Una travessa molt entretinguda, fàcil, amb raconets realment bonics i amb el meravellós paisatge de Cantàbria.

Coordenades UTM ETRS 89:

Text: Montse Roca
Fotos: Juli Serrano

Topografia del sistema

Fragment topogràfic de la travessa Vallina-Nospotentra