dilluns, 4 de gener del 2016

Manatuero - Malapreciata. (1)

Passem el Pont de la Puríssima al Càmping “Peña Montañesa” d’Aínsa amb la intenció de fer la Travessa Manatuero – Malapreciata i visitar altres coves de les rodalies.
De bon matí sortim cap el Poble de Buerba i aparquem a la plaça.
Agafem “La calle única”  fins a la sortida del poble on el camí planejarà i tot seguit comença a baixar fent ziga zaga cap al riu Yesa.
En un revolt que gira a ma dreta i just al costat de les senyals verdes i blanques trobem una fita i un corriol a ma esquerra que hem de seguir.

Coordenades Malapreciata ETRS 89
X 257129
Y 4713021
SNM 947

Coordenades Manatuero ETRS 89
X 257161
Y 4713032
SNM 922

Es una mica perdedor però anem baixant seguint fites i uns 50 mts. per sobre del llit del riu i bastant amagada, trobem la entrada de Malapreciata, de fet, el corriol segueix baixant fins el riu i veuríem la boca de Manatuero, ja que están una al davant de l’altre, tot i que des de Malapreciata no es veu.
Entrem i ens trobem amb una amplia sala que gira tot seguit a ma dreta, fem una petita remuntada i entrem a una galería d’uns 150 mts, força concrecionada i amb gourgs que en aquest moment trobem bastant buits.
Sempre anem buscant fauna, i en aquest punt trobem uns exemplars de coleòpters, que després de ser revisats per el company Jordi Comas, els identifica com Leiodidae, Trapezodirus bolivari (Escalera)

Tot seguit fem una petita davallada i el sostre baixa considerablement fins al punt de tindre que avançar arrossegats, tot i que tenim sort ja que el terra que habitualment sembla mullat, en aquest moment el trobem sec.
Avancem uns 100 mts. amb aquesta incomoditat i poc desprès d’incorporar-nos, arribem a la bifurcació on, a l’esquerra tenim la Galería del Fang, que no visitarem en aquesta ocasió, i ens dirigim a la dreta, cap a la connexió amb Manatuero.
En aquest punt de la galería hi ha un petit curs d’aigua i força fang.
Quan connectem amb Manatuero, ens dirigim a la Galería SIE.
Desprès de passar un pas entre blocs força delicat, arribem a “La Falla”, un punt on la galería està partida i desviada. Hem de fer una fàcil grimpada per avançar i ens trobem al bell mig d’una paret llisa on no podem arribar a apreciar el sostre.
La cova acaba poc després amb una rampa colmatada de blocs.
Refem el camí i tornem a apreciar la paret de la falla, i fent-ho de baixada, encara ens resulta mes espectacular.

Montse Roca i Juli Serrano

...segueix en l'apunt de demà...