dilluns, 9 de febrer de 2015

Bricolatge, reparació bateries del frontal Ultra Vario

En una de les sortides del Espeleodijous l'Antoni Torra es va quedar sense llum i es queixava de que la bateria, no li agafava gaire carrega i durava molt poca estona.

Donant per fet que la bateria ja havia arribat a la fi de la seva vida útil va donar les despulles per veure com estava feta.


El primer que ens trobem son uns cargols amb un cap no gaire habitual.


Al no tenir l'eina adequada vaig sacrificar una punta plana i amb la Dremel la vaig mecanitzar. 


Un cop ens hem desfet dels cargols ens trobem amb una placa de control electrònica protegida amb unes espumes. 


En aquest punt ja veiem que semblen components estàndards i que si anem amb compte potser la podrem reviure.
Cal vigilar de no fer cap curt-circuit ja que alguna de les bateries encara pot tenir una mica de carrega.


Primer de tot dessoldarem els connectors de les bateries marcats amb (1).
Ara necessitarem una clau de tub per poder treure les dues femelles marcades amb (2)

Amb paciència i ajudant-me d'un tornavís i sense forçar res vaig empenyent les bateries cap a munt i surten sense gaire dificultat.
Preneu atenció de la posició dels positius/negatius de les bateries.


Aquestes son les bateries originals,marca Uniross 1865

Be, no he trobat res a Uniross amb aquesta referència i  assumiré que es una manera de denominar les 18650



Hauríem de buscar bateries similars a les de la foto, amb potes preparades per soldar.
Les bateries 18650 es poden trobar amb protecció interna contra l'excés de temperatura,  i l'excés de descàrrega. Les que ens interessen no haurien de tenir aquesta protecció ja que el circuit  electrònic que hem vist anteriorment ja fa aquesta feina.


Tot i això jo vaig aprofitar unes d'aquestes que tenia en un calaix i que eren pràcticament noves, son auto-protegides i hi havia la possibilitat que això interferís amb l'altre circuit de protecció, també els hi vaig haver de soldar uns cables per poder-les connectar.



Entre la forma de la pila i els cables que vaig afegir em va quedar un conjunt un parell de mil·límetres més llarg del que tocava i vaig solucionar-ho aprimant interiorment el plàstic de la tapa i la goma del polsador indicador de carrega.



Després d'un parell de sortides i de carregues i descarregues sembla que la reparació funciona perfectament.

Les piles utilitzades eren de dx.com i el seu cost uns 8 Euros la parella.


2 comentaris:

  1. Article molt util pels que tenim aquest model de frontal. Gràcies Jordi per ilustrar-nos com allargar la vida de les bateries aquestes de Petzl.

    Enric

    ResponElimina
  2. Posa una tarifa, que després vaig jo !!

    ResponElimina

Us animem a fer observacions per explicar, il·lustrar, o criticar el contingut d'aquest article. Moltes gràcies per la vostre col·laboració.