dilluns, 12 d’agost del 2013

Rec de ses Gralles (1)

Aquesta cavitat del municipi de Begur, fou visitada el passat 08.08.2013 per un equip de nou companys de l’espeleo-dijous: Dolors B., José H., Jordi P., Pere C.,  Ricard A., Toni R., Toni T., Úrsula,  i “Víctor”.

Situació
Les coordenades UTM ED50 de l’accés principal, la boca (a) son: X518166, Y4643840, alt. 130m.
Des de la població de Begur, sortim per la carretera GIP 6532 i ens desviem en direcció Fornells-Aiguablava. Just en un revolt tancat de 180º surt a l’esquerra la desviació cap al carrer Rec de ses Gralles, però immediatament ens trobem amb una tanca que barra el pas amb una indicació de “camí particular”. Com que no hi ha lloc per estacionar, vam deixar els vehicles al primer carrer de la propera urbanització.
Tornem a la barrera i remuntem uns 40 m de desnivell per l’esquerra utilitzant un senderó dins la pineda. Després cal creuar horitzontalment el barranc del rec fins localitzar l’esquerda de la boca (a).
Des del camí d'accés es gaudeix d'una esplèndida vista de la costa.
Vam tornar utilitzant el camí més natural, baixant pel rec, fins la pista que passa pel davant de la casa “Rech ses Grailles” i ens situa de nou a la tanca que comprovem que no té pany i ens permet creuar lliurement.
Ni cal dir-ho que, fent us de la servitud de pas, recomanem l'anada i tornada per aquest itinerari "privatitzat".

Descripció
Instal·lada en les calcaries grises del cambrià. És una cavitat de les que anomenem tectòniques per les seves característiques estructurals desenvolupades rígidament sobre una xarxa de fractures, en part a cel obert, i d’altres amb sostre per encastament de blocs que segons la darrera topografia dels companys del GEB mesura 446m de recorregut i 48m de desnivell. (que trobareu inserit en aquest mateix article).

Com a primera aproximació, simplificada, el dibuixet que vàrem fer ja fa 41 anys:
El traçat lineal a primera vista és prou senzill, però a la practica té les seves complexitats precisament pel l’encaixament de blocs de tota mida que formen ressalts i pisos superposats, que sovint permeten el descens i remuntada sense material. Però per seguretat i rapidesa cal equipar algunes verticals com el P14.
Entrada per la boca (a)
Després d’escodrinyar els diversos trams vam sortir a l’exterior per la boca (e), topo GEB, que desemboca a uns 10m de distància de la que vam utilitzar per entrar.
Sortida per la boca (e)

...segueix en el post de demà...