dilluns, 15 d’abril del 2013

Altitud: 664 msnm

Espeleometria: Recorregut: 51 m
                         Desnivell:   -9,8 m

Sortim de Ponts cap a la Seu d’Urgell, a l’ultima rotonda agafem la tercera sortida i entrem a la C-1412-b, que és la carretera que va a Tremp. Cap al quilòmetre 15,250 a l’altura de la collada de la Santa i cap a uns 3 kms girem cap a l’esquerra direcció al Moli Nou on n’hi ha una piscifactoria, després continuem per la pista que puja, sempre a l’esquerra del riu, i deixem a l’esquerra la pista principal, que amb un revolt porta cap a la masia Maçaners. Seguint amunt per la pista, en bon estat al principi, amb un cotxe que no sigui tot terreny es pot arribar una mica més amunt, poc abans de la casa de Terrassola i en un revolt que travessa un petit torrent que està encimentat surt una pista que baixa a la dreta, al cap de 500 m arribarem al final del camí, on comença un petit corriol que ens portarà fins el riu Rialb. Continuant a munt per la vora del riu, ara a la dreta, al cap d’uns metres ja ens hem de ficar a l’aigua, i anar nedant. Poc a poc el riu es va engorjant, al cap d’uns metres arribarem a l’inici del famós “Forat de Bulí” un tram molt espectacular, continuant remuntant el riu Rialb durant uns 1400 metres fins arribar a l’afluent de la Gavarra. Continuem pel riu Rialb uns 400 metres més, cal estar molt atent, ja que la bassa de la surgència és a uns 3 metres per sobre del nivell del riu, i es fàcil passar de llarg.

Aquí teniu un enllaç que us dura fins on podeu aparcar el vehicle:

Antecedents

Al 1989 Antoni Nubiola de l’ERE: “realitza una immersió a la surgència del Forat de Bolí (Oliana), explorant 35 m i -7 m fins una estretor impenetrable”.  sic (1).

Més tard: “el 1994 un altre espeleobussejador de la SIE (J. Guarro) també i fa un reconeixement constatant que per progressar pel llaminador és necessari portar petites ampolles en muntatge lateral,

Finalment el 2005 dos espeleobussejadors (J. Guarro de la SIE i J.M. Castillo), equipats amb ampolles de 6 l. a 300 bar en muntatge lateral avencen 15 m pel laminador fins que aquest es fa quasi impenetrable” sic.(2).

Exploració i Descripció

La cavitat, excavada en calcàries, és una important surgència vauclusiana, que aporta part del cabal d’aigua del Riu Rialb. Sembla ser que l’aigua que surt de la Font vinguí d’una pèrdua o filtració del torrent de la Gavarra, de la zona anomenada les Cots.

El 12/11/2012, en Carles Ramoneda i en Joel Borrazàs, tots dos espeleobussejadors del Grup d’Espeleologia de Badalona, remunten durant uns 100 m el riu Rialb fins a la “Font de Bulí”, a l’arribar a aquesta ens adonem que l’aigua que surt de la Font és notablement més calenta que la del riu. Agafem l’ordinador de busseig i el fiquem uns metres riu Rialb amunt, la temperatura és de 9ºC, repetim el mateix procediment dins de la bassa que forma l’entrada a la Font i la mesura ens dona 16º C.

Realitzem la topografia de l’accés i de l’entrada de la cova. Preparem l’equip de busseig que utilitzarem: dues ampolles de 10 l. a 200 bar en muntatge lateral.
Al no apreciar cap instal·lació de fil guia, procedim a instal·lar-ho i comencem l’immersió a la bassa, es tracta d’una rampa que agafa fondària ràpidament fins arribar a l’entrada de la cova. A aquest tram el fons esta ple de còdols de grans dimensions, el fil guia ens marca una distancia de 15 metres i el profundímetre ens diu que estem a -6 m. L’entrada té una mida espectacular que es va tancant fins arribar a una pedra que forma una mena de diàclasi, l’aigua és cristallina i no s’aprecia res de percolació, ni sediments. Seguidament, a continuació entrem dins del laminador, que té una alçada aproximada de 35 cm i una amplada de varis metres segons el tram. Intentem buscar la continuació i aconseguim passar el laminador fins a arribar a un col·lapse, on es pot apreciar que el corrent d’aigua ve de l’altre banda però no és possible passar. A aquest punt la penetració és de 40 m amb una fondària de -10 m.

Al sortir es revisa un altre part del laminador i es troba una petita galeria de minses dimensions i de 11 m de recorregut.

Al sortir desinstal·lem tot el fil guia i tornem descendint pel riu Rialb. Un cop passat el Forat de Bulí, i just abans d’abandonar el riu per agafar el corriol que porta a l’automòbil, fem un altre mesura de temperatura de l’aigua i ens dona 12ª C.

Toponímia

“Però també hi ha Buli a Rialb i a Gavarra, com a nom d’una pda. Extensa amb diverses fonts (XVIII, 30 ss., 67 ss.), on és difícil que hi hagi un arabisme: si no és propagat per raons tècniques o per la contaminació de ‘FONS EBULLIENS’ deu, bullidor d’aigua” sic (3).
Amb aquesta cita el savi Coromines sembla relacionar que el mot buli pot venir de “bullidor d’aigua” (p.e. el Bullidor de la Llet), que pot implicar surgència vauclusiana.

Bibliografia

(1)  MARTINEZ, A. (1994). La immersió al E.R.E. Espeleòleg 40: 34-38. Barcelona.
(2)  DE VALLES, J. (2009). Catàleg Espeleològic de Catalunya, vol 2: 22. Barcelona.
(3)  COROMINES, J. (1995). Onomasticon Cataloniae, vol. III:143. Barcelona

Joel Borrazàs
Grup d’Espeleologia de Badalona (GEB)