diumenge, 24 de febrer del 2013

Tuta de Saus ( La Pobla de Lillet)

Feia temps que amb el grup dels dijous parlavem de visitar aquesta cavitat del Berguedà, però la dificultat de trovar la boca, ens feia desistir.
Per fi, un petit escamot (dos) ens disposem a fer de conillets d’índies i anem a probar sort.
Eren dies de meteorits, i sembla que els astres es van alinear convenientment i vàrem tindre la sort que d’altres vegades no tenim.
Amb un dia assolellat i gaudint del maravellos paissatge, desprès de dues hores de caminada, buscan amunt i avall, ens trobem un caçador al seu lloc de guaita, i que al anar a preguntar-li si la coneixia, resulta ser que estaba sentat a la mateixa boca.
La cavitat val molt l’esforç, l’entrada es un embut que està cobert totalment de fulles seques que ens arriben literalment fins a la cintura, però s’ha de fer esment de que per arribar a la bonica zona concrecionada s’ha de passar per un conducte inclinat d’uns 10-15 mt. on hi ha dos passos que, sense ser molt estrets, son “raros” i els corpulents, ho poden tindre una mica difícil.
Desprès d’aquests dos passos, la cavitat, sense ser gaire gran, es mes còmode, amb moltes i variades formacions i raconets molt macos.
La tornada es força mes rápida, ja que el caçador, ens acompanya per un camí mes curt i planer, estem 1.15h. des de la boca fins al refugi d’Erols, així es que li estem doblement agraïts.
Per anar-hi s’ha de passar La Pobla de Lillet fins a la fàbrica de ciment de Asland, i agafar la pista que surt des del mateix museu, fins al refugi d’Erols.
Allà deixem el cotxe i anem caminant per una pista tancada amb una cadena, direcció Coll de Cerqueda. Continuem per el cami de la dreta fins passar la “llengua aixuta” un lloc realment curiós, i que s’identifica plenament amb el nom.
Continuem una mica mes fins al punt X 412358 Y 4679358 just avanç d’un mur de pedra, d’on surt un camí a l’esquerra segons el sentit de marxa, que ens retorna enrera fins a un coll per el que travessem a l’altre vertent. Primer anem planejant i en arribar a una canal tirem avall fins a la boca, X 413043 Y 4678911.