A les celebres coves de Lascaux, una vintena d’animals pintats, - cavalls, majoritàriament - es representen amb les
cames, cues o caps sobreposats com si fossin duplicats. Si un pogués creure que
es tracta d'una fantasia de l'autor d'aquestes pintures i la raó d'aquests
membres superposats poguessin en realitat voler ser més que això.
Efectivament, Marc Azéma de la Universitat de
Toulouse-Le Mirail i l’artista Florent Rivere, els han estat estudiant en
moltes cavitats franceses.
Van arribar a la conclusió que seria de fet una característica intencional adoptada per simular amb la llum canviant d'una flama, la il·lusió de moviment. L'home prehistòric, utilitzant el conegut fenòmen de la persistència de la visió, seria un inventor precoç del dibuix animat? Aquesta és la suposició que fan els dos experts que expliquen que els homes van dissenyar els animals en moviment, corrent, remugant, movent la cua o el cap. En el seu estudi, s'han identificat un total de 53 d'aquests elements patrons superposats, en 12 coves.
Es a Lascaux on hi ha el major nombre de casos
de moviment [representat] per la superposició d'imatges successives", va
dir Azéma.
Segons ell, l'existència d'ossos molt antics, foradats com a contes de collar (probablement per passar un fil) i gravats a cada costat, que s’ha trobat en coves pirenaiques, confirmaria també aquesta hipòtesi. El fet que algunes d'aquestes anelles, presentin en cada cara el mateix animal en dues posicions diferents, ens mostra que si fem girar el penjoll també n’obtindrem la il·lusió que l'animal es mou: podrien ser uns avantpassats del Taumàtrop una joguina popular al segle XIX.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Us animem a fer observacions per explicar, il·lustrar, o criticar el contingut d'aquest article. Moltes gràcies per la vostre col·laboració.
Circumstancialment aquesta opció resta suspesa.
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.