dijous, 12 de juliol del 2012

Conservació de l’art prehistòric


Amb el titol de Contribució a la conservació de l'art pehistòric, la tesi d'Helena David, doctoranda pel grau de Doctor en Conservació i Restauració del Patrimoni Històric Artistic, fou presentada a l'Universitat Pontificia de Valencia l'any 2008.

Resum
"L'art rupestre prehistòric i l'entorn natural en el qual es troba, constitueix un important patrimoni a ser registrat, estudiat i preservat. 
Aquesta investigació és el fruit de la necessitat d'ampliar els coneixements sobre la composició de les pintures rupestres, amb la finalitat de realitzar intervencions de conservació, amb màxima seguretat. Aquesta Tesi Doctoral recull els resultats obtinguts en un estudi experimental dedicat a caracteritzar la conducta fisicoquímica d'algunes substàncies orgàniques, possiblement utilitzades pels homes prehistòrics, com a aglutinants en l'elaboració de les pintures rupestres; i la conducta de productes consolidants aplicats per a la seva conservació. 
Per a la realització dels assaigs van ser preparades recreacions de pintures utilitzant cinc pigments (el vermell i l’ocre d'òxid de ferro, el blanc de caolí, el negre d'òxid de manganès i el de carbó vegetal),onze substàncies orgàniques naturals (la resina de  jatobá i de pi, l’oli de  pequi  i  babaçu  , el bàlsam de copaíba, la goma aràbiga, el llard de porc, la sang, l’orina, l’ou i l’aigua, i pigments aplicats a sec. Els tints preparats amb aquests productes van ser aplicats sobre provetes de roca calcària. També van ser sotmesos a test quatre productes consolidants de pintura: ParaloidB72, Primal AC33, Estel 1000 i Aigua de Calç. Les recreacions van ser observades pel que fa a variacions estructurals, a morfològiques, de color, d'adherència al substrat rocós i a la resistència, abans, durant i després de ser sotmeses a tres tipus d'envelliment accelerat (per irradiació de llum ultraviolada, per temperatura i humitat, i per atmosfera saturada en SO 2 ). Els tints van ser analitzats per FTIR, Py-GC/MS, SEM/EDX, VMP, Espectrofotometria, Anàlisi Microquímica i Microscòpia Òptica. 
Els resultats obtinguts en els assajos de laboratori s'han comparat amb les mostres reals, extretes de pintures rupestres de l' Parque Nacional Cavernas do Peruaçu , Minas Gerais, Brasil, i suggereixen la presència de substàncies orgàniques d'origen animal en la composició dels tints. Amb relació als consolidants, el producte Paraloid B72, va presentar millors resultats pel que fa a l'aplicació, a la fixació de la capa pictòrica i a l’estabilitat mitjançant als assaigs d'envelliment."







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Us animem a fer observacions per explicar, il·lustrar, o criticar el contingut d'aquest article. Moltes gràcies per la vostre col·laboració.

Circumstancialment aquesta opció resta suspesa.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.