dilluns, 22 de juny del 2015

La cova de les Encantades. Arsèguel / Toloriu. (2)

...continua de l'apunt d'ahir...

Fragment del llibre La Fou de Bor i Cavitats de l'Alta Vall del Segre (1970)
Seguim una pista en bon estat que surt a l’entrada de Toloriu,  passem al costat de la font del Bon Arbre i, poc després, entrem a un espès bosc de pi roig. Trobarem una cruïlla: la pista principal, que segueix recte, va cap a Arsèguel passant pel Coll de Jou, nosaltres agafem la pista de l’esquerra que puja a l’Era del Fuster.
Itinerari amb vehicle fins el lloc d'aparcament segons GPS d'en Jordi Perera
En aquest pla surten dues pistes poc marcades, una s’endinsa per la plantació, l’altre va per dins del bosc. Deixem els vehicles i anem a peu per un cami que s’enfila. per l’esquerra, i en menys de 15 minuts arribem a la cavitat. Pugem i travessem el turó del Pla de Torres. Una fita de pedres marca l’inici d’una sendera que s’aboca a la vall del Torrent del Solà, i baixant cap al peu del petit cingle on, a mà esquerra, s’obre la boca de la cova. Tot just hem deixat el terme de Toloriu i ens situem en el d’Arsèguel.
Però de tornada, veiem que el Jordi, de mena rei de les pistes, ha seguit pel tram de pista desdibuixada on havíem deixat els vehicles. Tot passant per les restes d’un forn de calç travessa del turó del Pla de Torres i s’apropa a menys de cinc minuts a la cova. Aprofitem per carregar motxilles i tornem per aquesta pista que és el camí més recomanable fins l’era del Fuster, on recuperem la resta de vehicles.
Itineraris d'aproximació des del lloc d'aparcament d'acord amb el GPS d'en Jordi Perera. En vermellós el camí a peu, en blau el darrer tram de pseudo-pista pel bosc que va transitar el toterreny d'en Jordi

Itinerari detallat en la web de Toloriu: 90'
Situació geològica
Calcàries i dolomies amb intercalacions de margues. Fàcies Muschelkalk. Tràsic mitjà-superior.

...segueix en l'apunt de demà...