divendres, 1 de maig del 2015

Bófia de les Llosanques (1)

Fent una sortida de transició ja que dijous era Sant Jordi, un grup dels que vam ajustar-nos a la tradició dedicant la jornada a gaudir de la nostrada i excepcional festa del llibre i la rosa, traslladarem la sortida setmanal aquest cop al divendres 24.04.2015. Aquest equip de l’Espeleodijous vam gaudir de la visita de la bòfia de les Llosanques,  Erem sis: Dolors Boter, Pere Cantons, Úrsula Garrido, Jordi Perera. Toni Robert i “Víctor”.

Aquesta petita bòfia és una cavitat coneguda des de molt antic, apareix ressenyada en el Catàlech d’en Font i Sagué (1897), on diu que va servir d’amagatall en les “guerres passades”  suposem que és referia a la Guerra del Francés aquest conflicte bèl·lic entre Espanya i el Primer Imperi Francès que s'inicià el 1808 amb l'entrada de les tropes napoleòniques, i que conclogué el 1814, amb el retorn de Ferran VII d'Espanya al poder.

Probablement aquesta funció de refugi, facilitada per un accés fàcil (tant sols calia equipar el petit pou d’entrada per despenjar-se per un tronc), provocà amb la seva funció d'habitatge rupestre les consegüents fogueres per escalfar-se i cuinar... és una causa probable de l'ennegriment de part dels sostres i parets, tal com hem vist en altres cavitats amb funcions similars (Ormini, Cambra...).

Gràcies al Catàleg Espeleològic de Catalunya vol. 5 (1980) coneixem la topografia feta per N. Llopis Lladó cap a 1934-35 que havia restat inèdita a l'arxiu del GES-CMB.

Recentment els companys d'Engarrista li han dedicat un interessant post:

Situació
Sortint de Berga per la carretera BV-4243 anem en direcció als Rasos de Peguera, fins el quilòmetre 9,140 i en una corba a la dreta, surt una pista a l'esquerra de la carretera que està tancada amb una cadena.
Aparquem i anem a peu per la pista que planeja, pocs metres més endavant trobem l’inici d’un camí ascendent marcat com PR. Després d’uns minuts pel bosc arribem a la collada de Comabona on trobem una vella pista.
Continuem a la dreta en baixada fins el torrent, on deixem el PR i creuem el torrent seguint a l’esquerra per una fondalada ampla que ens condueix a una sendera marcada amb pintura groga que s’enfila per la serra de les Llosanques.
Pocs minuts després trobem una fita a l’esquerra. La cavitat està uns metres per sota del camí a les coordenades UTM  ETRS89 X396798, Y4664776 i 1.634m d’altitud.
Segons la llegenda del mapa geològic aquests materials de l'eocè inferior (bartonià) estan constituïts per conglomerats, gresos i lutites.
Un tronc tallat, Degudament situat facilitaria el descens del pou d'entrada
Mesures atmosfèriques

Restes òssies

...segueix en l'apunt de demà...