dilluns, 28 de juliol del 2014

Forat de la Grallera, Llimiana.

19.07.2014
Sortim de S.Boi amb els amics Enrique i Quima del Centre Excursionista de S. Boi cap a Vilanova de Meià.

Situació
Passat el poble i just avanç de l’Hostal Roig agafem la pista direcció a la Portella Blanca. Cal assenyalar que es una pista amb bastantes dificultats, sols apta per 4x4. Sobre el km. 6, i en un revolt veiem a ma dreta una cabana de pastors amb un pal indicador del Forat del Gel i podem deixar el cotxe aquí.
Carreguem motxilles amb tot el material i afagem el caminet que en un principi ens portaría a la Cova del Gel, pero en el moment que el cami va planejant cap a l’esquerra, nosaltres seguim recte avall.

El desnivell per arribar a la boca es d’uns 400mts. per una continua rampa  molt, pero que molt pronunciada, atravesant boscos de roures i de tot tipus de vegetació que afageixen dificultat a la progresió.
Hem d’anar en compte d’agafar l’estrat amb plataforma en pendent  on es trova l’avenc  ja que si ens equivoquem la rectificació pot ser molt complicada.

La cavitat
La boca fa 4x2.5 i s’ha d’instal.lar a un arbre per davallar al pou de 13 mts. per arribar a una gran sala plena de blocs i amb colades i formacions. Per enllaçar amb la següent sala, trobem un resalt  i es convenient instal.lar una cordeta de 5 mts. ja que es una colada llissa.
Anem a parar a una altra sala, mes petita pero igualment decorada. Continuem per un pas que surt per sota uns blocs i que hem de passar una gatera d’uns 20 mts. amb un pas una mica estret pero la resta es passa be

Anem a una altra sala amb un petit pou d’un parell de mts. format per uns cristalls romboèdrics de calcita, certament curiosos.

Detalls del concrecionament

Cristalls de calcita

L’aproximació a l’avenc es molt dificultosa, però  un cop superat aquest inconvenient es força interessant.

Montse Roca i Juli Serrano

1. Al llegir l'article he recordat la primera exploració d'aquest avenc. Va ser el dessembre de l'any 1964, que amb el Francesc Sas, l'Emili Devenat (epd), la Neus Saiol i jo, vam fer una campanya per aquella zona. Des de Sant Miquel de la Vall ens hi va acompanyar una persona que, per cert, també va baixar amb nosaltres.