dimecres, 24 d’octubre del 2012

Forat Negre ( Lleràs 12)

El Forat Negre és conegut com cova sepulcral per les investigacions arqueològiques en el Pallars entre les cal destacar la publicació de Juan Maluquer de Motes de l’any 1951 que trobareu al final d’aquest article.
Per arribar a aquesta cova, deixarem el vehicle a Serradell, al pk del E. del poble.
Hem d'agafar el corriol que passa per sobre la Font Freda, creuar el torrent de la Llau de la Font que es dirigeix cap a l'E.
En el moment que entra a la canal que puja a Les Roques de Llenaspres, i gairebé sense pujar gens, veurem una roca pintada amb dues fletxes grogues, una direcció amunt i l'altre al front, agafarem aquesta.
Anem pel camí planer, travessant la petita canal i al cap de pocs metres veurem l'entrada de la cova a la nostra esquerra per darrera un roure i a peu de penya-segat, grimparem uns 5 m. sense cap dificultat, ajudant-nos pel roure.
Descripció
La cavitat està constituïda per una única galeria de 85m de longitud que finalitza per un tap de concrecions que a la vegada recobreix un notable gruix de sediments. La seva caracterització com surgència actualment inactiva, ens mostra algunes morfologies de detall interessants com son el lobuls verticals que testimonien diverses etapes d’excavació, la xemeneia, les terrasses laterals, etc.

Montse Roca i Juli Serrano (S.I.E.)