divendres, 24 de febrer del 2012

Una tarda a Cálcena (Saragossa)

Feia temps que volia anar a Cálcena (Saragossa) a recórrer la seva Via Ferrata "La Ojosa" però va ser des equipada al febrer del 2009 per que s'havia comès l'error de muntar-la en una àrea de nidificació i em vaig quedar amb les ganes..... La bona notícia pels ferratistes va venir a començaments del 2010 amb l'obertura d'una nova ferrada a la mateixa zona, anomenada "Hipocrática". I així, un cap de setmana de primavera, amb els meus companys habituals de barrancs i ferrades Vicenç Fernández i Román Montull, ens anem a conèixer aquesta zona propera al Moncayo. Sortim divendres de bon matí i comencem al dia a Chodes fent l'extremadament curta i senzilla ferrata del "Puente Capurnos" i de seguida dinem i ens plantem a Cálcena, just a 400 Km de Barcelona, un bonic poblet de 50 habitants situat a 836 metres d'alçada a la vall del riu Isuela.

La via es senzilla i bonica, amb l’atractiu de trobar-se situada al Desfiladero de las Peñas del Cabo, un enclavament d’agulles calcàries belles i salvatges, amb un magnífic pont de roca que fa goig d'arribar-hi i fer-l'hi fotos. Mentre puges l'Hipocrática vas contemplant el paisatge i fruint d'una verticalitat amable i relaxada que aviat s'acaba.....Però, com que soc previsor, m'he dut un exemplar de "Cuevas y simas de la provincia de Zaragoza", l’excel·lent catàleg dels col·legues aragonesos Mario Gisbert i Marcos Pastor (que molt amablement ens han autoritzat a reproduïr aquí tot el que hem necessitat i d'on hem tret part de les dades que acompanyen la descripció i accessos a les dues coves visitades). I amb el llibre a la ma i el guiatge d'una parella de manyos que hem conegut a la paret, na Conchita Hernández i el seu home Fran Galve, ens anem tots plegats a visitar les dues mes afamades coves de Cálcena: Hermosa i Honda, i arrodonim un dia ben aprofitat, que completarem als dos següents a Terol fent el recorregut dels Estrechos del Río Martín i la curiosa Via ferrata de Valdoria amb la seva interessant variant "El Gorgo".... però això ja son històries per blogs ferrateros.....

Cueva Honda

Bonica i fàcil cova de 240 metres de recorregut en el mateix paratge de les Peñas del Cabo. Per la carretera a Oseja i a uns 1.300 metres del pont que creua el Isuela, una pista a l'esquerra ens porta en menys d'un quart d'hora a la cavitat, fàcil de reconèixer pel mur que hi ha a la seva boca.

Formada per un seguit de sales molt concrecionades, entre les que destaquen les "de las Columnas" i "de los Murciélagos" i alguns racons amb morfologies interessants. S'han excavat testimonis d'ocupació i d'enterraments d'època Neolítica i post-neolitica i s'han trobat fragments de ceràmica campaniforme.

Cueva Hermosa

Si l'anterior es de molt fàcil localització, aquesta potser ens hagués costat mes, de no haver comptat amb el guiatge de Conxi i Fran. Cal sortir de Cálcena en direcció a Purujosa, sense creuar el pont de l'Isuala. Als dos kilòmetres trobem una pista a la dreta i al seu costat un corriol per on ascendim fent ziga-zagues i, en el tram final, seguint algunes fites aïllades que ens condueixen a la petita boca d'aquesta bonica i senzilla cova de 117 metres de recorregut.

Un curt passadís de poc mes d'un metre d'alçada ens porta de seguida davant de "La Muralla China", un panell de columnes molt vistoses que semblen posar punt final a la cavitat, però travessant-les accedim a un parell de sales de bones mides: "Sala de las Arañas" i "Sala de los Murciélagos", que arriben fins a 35 metres d'amplada i de 13 a 15 d'alçada amb un variat gruix de formacions estalgmítiques de tota mena. S'han trobat fragment ceràmics que poden correspondre al Bronze o al Neolític.

I deixem, potser per un altre dia, altres cavitats que encara ens ofereix aquest municipi de la Comarca del Aranda, com les coves Ajo y Agua, Bolinchera, de las Grajas, de los Aprendices, del Caladizo i Sima de la Plana. Le seves topos i descripcions en el llibre d'en Gispert i en Pastor prometen estones agradables.