dilluns, 18 de maig del 2009

Equip lleuger d’il•luminació per gravació en cavitats

Construcció de focus per filmació



Avui dia molts de nosaltres disposem d'un o altre sistema per gravació d'imatges en moviment. És el que abans es deia fer una pel·lícula o gravar un vídeo.

Els que som aficionats a visitar cavitats subterrànies, moltes vegades ens agradaria poder deixar un suport gravat d'algunes de les nostres activitats sota terra, però sempre diem que...ens falta llum!

Com sigui que es pot dir que totes les càmeres de fotos també graven vídeo tanmateix que els telèfons mòbils, ja no és imprescindible posseir una màquina específicament gravadora. Ja només ens falta una cosa: Llum.

Qualsevol aparell actual és capaç d'obtenir escenes "acceptables" -sobretot pel que ho ha fet-, però si volem pujar un pis en la qualitat, no n'hi ha prou amb un carburer o uns frontals de leds. Necessitem llum de més intensitat i de color adequat.

Els leds són una solució. De fet hi ha conjunts molt compactes i d'alta intensitat lumínica, veure post anterior, però el seu cost, pels que els volem només per una distracció, és quasi prohibitiu, tot i que segur que seran el futur i a uns preus a l'abast.

Abans, filmant amb pel·lícula sensible, era necessària una gran potencia lumínica. Només si es treballava en blanc-i-negre, es podia aconseguir material d'alta sensibilitat que exigia menys llum. Anys enrere amb en Francesc Sas havíem tingut varies experiències en filmació de pel.lícula dins de cavitats i varem utilitzar des de llums de gas butà fins a grups electrògens pesants, assaigant també amb bengales de magnesi, bateries de cotxe i acumuladors de niquel-cadmi, però tot això ja és història.


Material actualment utilitzat:

Bombetes: D’halògens de 12 V, amb el reflector incorporat de Ø 50 mm i vidre frontal de seguretat. Potencies: 20; 35 i 50 W, que són les més econòmiques.

Angle de projecció de llum: El que més bon resultat dona, són les d'angle de 60º, però normalment només es troben en primeres marques. Les que podem adquirir a més baix preu no indiquen l'angle, però sempre són de poca obertura; entre 20º i 35º i el problema és que concentren massa el llum i arriben a "cremar" la part central de l’escena, quedant fosc tot l'entorn. Per contra, van millor al projectar a gran distància.

Bateries: Aquí està el problema. He experimentat amb diferents models i he arribat a la conclusió que una bona rel.lació preu-qualitat-pes-volum està en l'ús de les piles recarregables -mal dit, ja que són acumuladors- de la mida AA i de capacitat 2.500 mA/hora, de Ø 14 mm x longitud 50 mm i un pes unitari d'uns 30 g. Tensió: Les bombetes treballen a 12 V i per tant serien necessaris 10 elements en serie, ja que el voltatje unitari és de 1,2 V, però si afegim un o dos elements més a la serie, de manera que la bombeta treballi sobrevoltada a 13,2 o 14,4 V, ens proporcionará molta més intensitat lumínica -disminuint molt les seves hores de vida-.

Cicle de descàrrega: Aquestes piles recarregables no estan pensades per aquestes potències instantànies. Pensem que 50 W a 12 V representa un corrent de 50/12 = 4,17 ampers i si sobre-voltem, arribem a més de 5 ampers. En aquestes condicions el temps de "connexió de llum" no ha de ser superiors als 15 segons, temps més que suficient per gravar una escena, amb la obligació de deixar un temps de repòs d'uns 30 segons fins la propera connexió, ja que ens acostem a unes condicions de curt-circuit i la temperatura interna de la bateria s’eleva i podria provocar a la seva destrucció. L'alta intensitat obliga a soldar amb estany totes les series entre els elements; interruptor i portalàmpades, amb un conductor de coure de secció no inferior a 1,5 mm2.

A partir d'aquí, ens hem de preguntar: Si tant senzill és, on està la trampa? Doncs que no hem dit la durada de la bateria. A molt estirar, uns 10 minuts totals de gravació amb bombeta de 50 W o uns 15 minuts amb bombeta de 35 W. Amb un sol focus de 50 W 60º es pot obtenir una bona escena fins uns 5 m de distància. A més profunditat ja seran necessaris més punts de llum, distanciats del primer. Per primers planols, pot ser suficient amb una bombeta de 20 W. Un bon equip pot ser un focus de 20 W i tres de 35 o 50 W.


Un problema és la recarrega de la bateria, ja que tenim les connexions soldades i necessitarem un equip fora dels estandards que poden carregar els elements de quatre en quatre.

M'he trobat que treballant amb bombeta de 50 W, al cap de quatre o cinc recarregues, algun element tipus AA ha dit "prou!". Crec que el treball és excessiu. Hi ha tres solucions:

-Acceptar que alguns elements s'hagin d'anar substituint.

-Treballar amb bombetes de 35 W, amb el que la bateria suporta molt més bé el treball. Crec que aquesta és la millor sortida, encara que pot ser que necessitem algun focus més.

-Connectar en paral·lel dos paquets de piles AA de 13,2 V, amb el que la capacitat serà de 5.000 mA/hora i llavors podem treballar amb 50 W sense problemes.

-Utilitzar piles de mida més gran, tipus C, de mides 26 mm de diàmetre, longitud 50 mm i un pes d'uns 65 g, que tot i ser de capacitat semblant a les AA, però més cares, suporten molt millor les exigències.

Per fer els focus, tot i que s'han fet diferents assaigs, van molt bé els tubs de PVC de Ø 75 mm i tapes estàndard de canonades de desaigüe. Les bombetes s'han adaptat a una obertura foradada en la tapa. És el material de més fàcil adaptació, tot i que si la bombeta s'encén molta estona seguida –més de 45 segons-, s'arriba a deformar el PVC per excés de temperatura.

Amb aquests focus hem realitzat diversses gravacions. Veure post anterior.

Ja podem filmar!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Us animem a fer observacions per explicar, il·lustrar, o criticar el contingut d'aquest article. Moltes gràcies per la vostre col·laboració.

Circumstancialment aquesta opció resta suspesa.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.